Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

Robodoradztwo pomoże usprawnić rynek

Maszyna nie zastąpi człowieka technologiczne rozwiązania to nie zagrożenie, lecz narzędzie, które usprawni proces doradztwa i skieruje usługi także do mniej zamożnych klientów

W spektrum modeli doradztwa skrajne punkty wyznaczają, z jednej strony, klasyczny doradca osobisty, czyli osoba, która spotyka się z klientem i osobiście przekazuje mu swoją wiedzę, oraz z drugiej – robodoradca, mówił Stanisław Markowski, dyrektor sprzedaży w Dorsum, podczas CFA Investment Summit.

W tym drugim przypadku nie jest to osoba ludzka. Nawet gdyby to był android, awatar mający postać ludzką, to wciąż będzie to rozwiązanie technologiczne. Jako docelowy model doradztwa, dominujący na rynku, przewidujemy model hybrydowy. Tam zawartość, treść usługi jest w dużej mierze generowana przez człowieka, który wykorzystuje narzędzia takie jak bazy danych, analiza big data itp. Jeśli chodzi o formę kontaktu z doradcą wyboru dokona klient – może to być m.in. kontakt osobisty lub czat czy wideokonferencja – wyjaśniał.

Jak wskazywał, warto spojrzeć na elementy kontaktu klienta z bankiem, bowiem można im przyporządkować różne rozwiązania w zakresie doradztwa.

W relacjach  z klientem możemy wymienić takie etapy jak: budzenie świadomości, rozbudzenie potrzeby usługi, kontakt z klientem, przyjęcie do grona klientów, analiza potrzeb klienta i parametrów ryzka, zarządzanie relacją i usługi doradcze. Za elementy procesu, które następują już po akwizycji , powinien być odpowiedzialny klasyczny doradca, czyli człowiek. Powinien być on wyposażony w narzędzia cyfrowe poprzez które może kontaktować się z klientem (np. tablet, chat). Na etapie pierwszego kontaktu, klient powinien korzystać przede wszystkim z usług cyfrowych – dodał.

(Sprawdź Doradca elektroniczny czy tradycyjny – walka o portfele klientów trwa)

Stanisław Markowski zwracał również uwagę na kluczowe znaczenie ochrony danych osobowych, w tym unijną dyrektywę RODO.

Naszym zdaniem wprowadzenie tych regulacji od maja 2018 r. zwiększy zaufanie klientów do rynku, co będzie sprzyjało kontaktowi  z człowiekiem. Jednym z podstawowych założeń robodoradztwa było bowiem właśnie  zwiększenie przejrzystości. Nowe technologie miały wyeliminować takie czynniki jak konflikt interesów czy aspekty osobowościowe, które mogą utrudniać kontakt z doradcą ludzkim. Dyrektywa stanowi odpowiedź na te problemy – podkreślał.

Zdaniem Michała Różańskiego, prezesa Empirica S.A., na rynku jest miejsce dla całej palety usług, począwszy od tradycyjnych doradców, poprzez hybrydowych aż po modele całkowicie zautomatyzowane. Trudno jednak obecnie wskazać jakie udziały będą miały poszczególne rozwiązania.

Uwagę warto zwrócić na nieco inną kwestię. Ludzie, którzy mają majątek wart powyżej miliona dolarów stanowią ok. 0,5% światowej populacji, podczas gdy usługi doradcze adresowane są do zaledwie ok. 1% ludności. Nie wynika to z faktu, że ludzie nie chcą tych usług, lecz z tego, że doradcom opłaca się doradzać głównie najbogatszym klientom. Właśnie w tym aspekcie automatyzacja ma bardzo wiele do zaoferowania – może ona pomóc skierować usługi finansowe do osób, które z nich nie korzystają, ale ich potrzebują – wyjaśniał.

Jak dodał Michał Różański, problemem najbogatszej części społeczeństwa jest utrzymanie wartości majątku, ewentualnie jego pomnażanie. W przypadku pozostałych osób główne znaczenie ma to jak osiągnąć swoje cele życiowe przez odpowiednie zarządzanie swoimi finansami.

(Sprawdź Różnica pomiędzy robodoradztwem, roboinwestowaniem i robodystrybucją)

Robodoradztwo to usprawnienie, a nie zagrożenia dla rynku finansowego, komentował Bartosz Ostrowski, Senior Delivery Head for Group Finance Poland, UBS.

Debata  na ten temat jest przesadnie nadmuchana. Robodoradztwo porównałbym do nowych rozwiązań w kwestii transportu – to nie zamiana samochodu na samolot, tylko ulepszenie parametrów obecnego pojazdu. To jak lepsza skrzynia biegów, umożliwia zwiększenie prędkości przy takim samym poziomie ponoszonych kosztów – wyjaśniał.

Wskazywał równocześnie, że UBS nie pozostaje obojętny na zachodzące zmiany, podejmuje wysiłki by w ramach swej działalności wdrażać wspomniane hybrydowe rozwiązania.

Celem jest by doradca skupił się na relacjach z klientem, a silnik inwestycyjny był zautomatyzowany. Przykładem takiego rozwiązania jest smart wealth banking, produkt, który jest adresowany do osób średniozamożnych. Dołączają do grona klientów UBS poprzez platformę i w sposób zupełnie zautomatyzowany mogą zarządzać swoim portfelem inwestycyjnym  – mówił.

Jak dodał, to co może poważnie zmienić rynek to wdrożenie sztucznej inteligencji. Obecnie rozwiązanie to nie jest bowiem stosowane, choć potencjał  jego wykorzystania jest ogromny.
 
Katarzyna Czupa
Analizy Online

Reklama

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter
Tylko u nas

30.10.2017

Robodoradztwo pomoże usprawnić rynek

Źródło: Shutterstock.com

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.