Sprzedaż detaliczna w górę, ale o połowę słabiej, niż się spodziewano
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,9%. W porównaniu z listopadem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 9,9%. W okresie styczeń-grudzień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,7% wobec spadku o 2,7% w analogicznym okresie 2023 r.
Sprzedaż detaliczna w grudniu 2024 roku wzrosła o 1,9% rok do roku, jak zaraportował Główny Urząd Statystyczny. Konsensus zakładał wzrost o 3,8% po 3,1-proc. dynamice w listopadzie.
Reklama
W grudniu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 25,1%) oraz „pozostałe” (o 14,9%). Większą sprzedaż niż w grudniu 2023 r. zaobserwowano również w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 4,2%), a także w podmiotach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 3,2%) oraz w podmiotach sprzedających farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 1,7%).
Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”, czyli „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 4,3%.
– Konsumenci dalej w trybie oszczędnościowym. W grudniu sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9%, wyraźnie poniżej prognoz (ok. 4% r/r). Możemy 2024 zamknąć wnioskiem, od którego ten rok zaczęliśmy – większość realnego przyrostu dochodów poszła w oszczędności – komentują ekonomiści Banku Pekao.
W grudniu 2024 r. w porównaniu z grudniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 10,9%).
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w grudniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9,4% do 10,2%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,3% przed rokiem do 23,7%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,8% do 21,7%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,2% do 25,3%).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 r. była o 1,3% niższa w porównaniu z listopadem 2024 r.
23.01.2025

Źródło: Nata Kotliar/ Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania