Emerytura budzi w Polakach niepokój
Zbyt bogata oferta produktowa i obawa przed zawirowaniami na rynku finansowym – to główne czynniki, które zniechęcają Polaków do gromadzenia środków na „jesień życia”, wynika z badania Pramerica Życie
Przeszło połowa Polaków uważa, że składki emerytalne gromadzone w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych są niezbędne dla bezpieczeństwa finansowego, wynika z badania „Polacy i Amerykanie o finansach osobistych” przeprowadzonego na zlecenie Pramerica Życie. Prostota i dostępność to kwestie, które wydają się mieć dla respondentów największe znaczenie podczas wyboru instrumentów inwestycyjnych. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią były bowiem konta oszczędnościowe oraz lokaty bankowe.
Postawy Polaków w kwestii finansów osobistych porównano z rynkiem amerykańskim. Jeśli chodzi o poziom pewności przy podejmowaniu decyzji finansowych, amerykańscy respondenci czują się zdecydowanie lepiej przygotowani niż Polacy. Wśród naszych rodaków duże znaczenie ma przede wszystkim obawa przed podejmowaniem złych decyzji finansowych (53% odpowiedzi) oraz brak zaufania do instytucji finansowych (45%).
Biorąc pod uwagę poszczególne instrumenty finansowe, w które respondenci lokują kapitał uwagę zwraca przede wszystkim niezwykle mała popularność produktów emerytalnych. Indywidualnie, z wykorzystaniem Indywidualnych Kont Emerytalnych (IKE) oraz Indywidualnych Kont Zabezpieczenia Emerytalnego, na emeryturę odkłada jedynie 5% respondentów. Pracownicze Plany Emerytalne cieszą się jeszcze mniejszą popularnością – produkty te posiada jedynie 4% ankietowanych.
Przyszłe świadczenia emerytalne i oszczędności z tym związane budzą w Polakach duży niepokój. Respondenci obawiają się, że oszczędności przeznaczone na emeryturę są narażone na różne zawirowania na rynkach finansowych. Taką odpowiedź wskazało aż 25% badanych. Taki sam odsetek wskazań otrzymała odpowiedź wskazująca, że dla ankietowanych sam proces przeznaczenia pierwszych środków na poczet przyszłej emerytury nie jest łatwy. Według nich „nigdy nie będzie na to właściwego czasu, gdyż zawsze będą jakieś inne priorytety”. Ankietowani czują się także przytłoczeni zbyt bogatą ofertą na rynku.
Duże znaczenie dla procesu decyzyjnego ma zrozumienie mechanizmu działania oferowanych produktów. Trzecia część respondentów wskazała bowiem, że chciałaby by przedstawiciele firm finansowych posługiwali się językiem pozbawionym fachowego żargonu. Z badania wynika również, że Polacy mają mniejsze niż Amerykanie oczekiwania wobec firm z sektora finansowego.
Katarzyna Czupa
Analizy Online
Reklama
30.05.2017

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania