FATCA - Klientom TFI zostały niecałe 3 miesiące
Wielu klientów funduszy nie składa oświadczeń wynikających z umowy FATCA. Jeśli nie zrobią tego do 30 listopada, utracą dostęp do pieniędzy
1 grudnia br. polskie instytucje finansowe, w tym TFI, mogą zablokować tysiące rejestrów, których właściciele nie złożyli oświadczeń o związkach ze Stanami Zjednoczonymi. Ze zbieraniem deklaracji spory problem mają TFI, pisze prasa.
Oświadczenie FATCA informuje amerykańskiego fiskusa, kto powinien płacić podatki w USA. Muszą go wypełnić głównie klienci, którzy nabyli jednostki między 1 lipca 2014 r. a 30 listopada 2015 r. (czyli w okresie przejściowym, w którym FATCA powinna już obowiązywać, ale nie obowiązywała). O takiej konieczności informowały ich TFI m.in. wysyłając listy, zawierające formularz do uzupełnienia wraz z kopertą zwrotną. Jesienią wybrane TFI zamierzają przypomnieć się klientom wysyłając listy polecone, a także drogą mailową lub telefonicznie. Ci, którzy mimo to nie złożą deklaracji do 1 grudnia, stracą dostęp do rejestru funduszu. Zostanie on odblokowany dopiero po złożeniu oświadczenia.
Według informacji Pulsu Biznesu konieczność podpisania deklaracji dotyczy ok. 200 tysięcy osób, które w okresie przejściowym nabyły jednostki funduszy. Do tej pory złożyło je nieco ponad 60%.
W Aviva Investors TFI na blisko 17 tys. klientów, którzy są zobowiązani do złożenia oświadczenia FATCA, przekazała je około połowa. W Quercus TFI na 3 tys. klientów, oświadczenia nie złożył 1 tys. Pioneer Pekao TFI rozwiązało problem 21 tys. klientów z okresu przejściowego, zamykając puste rejestry. Ciągle brak mu jednak oświadczeń od 27 tys. osób (czyli 60%) – podaje Puls Biznesu. W trzech innych TFI problem dotyczy około połowy klientów z okresu przejściowego.
Co to jest FATCA, co zawiera oświadczenie o statusie FATCA, kogo dotyczy obowiązek złożenia oświadczenia, do kiedy trzeba je złożyć i jakie są konsekwencje niezłożenia go w terminie – na te pytania odpowiedzieliśmy w tekście: 5 najważniejszych faktów o FATCA.
Anna Zalewska
Analizy Online
Reklama
08.09.2016

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania