Banki znalazły sposób na swoje fundusze
Coraz więcej instytucji, które nie mają własnego TFI w grupie kapitałowej, poza dystrybucją funduszy „obcych” TFI, decyduje się na zaoferowanie własnych rozwiązań. Do kilku banków aktywnych na tym polu dołączył ubezpieczyciel oraz IFM Global Asset Management Sp. z o.o., a aktywa zgromadzone we wszystkich tego typu produktach zbliżyły się do 2 mld zł. Jedna z firm jest na tyle zadowolona z efektów, iż myśli o założeniu własnego TFI.
Oferowanie funduszy bez własnego TFI polega na tym, iż do współpracy wybiera się jedno z ponad 50 działających towarzystw i tworzy się fundusze pod własną marką i wg własnych wytycznych. Jako pierwszy, fundusz w tzw. formule "white label", wprowadził w 2003 roku Lukas Bank (obecnie Credit Agricole). Partnerem przy utworzeniu, wdrożeniu do sprzedaży oraz obsłudze, a także zarządzaniu, dziś już 5 subfunduszy, jest BZ WBK TFI. Ponad rok później Skarbiec TFI stworzył fundusz parasolowy na zlecenie Fortis Securities na potrzeby Fortis Banku. Po kilku latach grupa BNP Paribas utworzyła własne TFI, przejmując tym samym fundusz z rąk Skarbca. Produkty w formule "white label" zaoferował również Deutsche Bank (wspólnie z Opera TFI) oraz Alior Bank we współpracy z Ipopema TFI. Jednak prawdziwy wysyp nowych funduszy oferowanych w formule white label, miał miejsce w zeszłym roku. Na ten krok zdecydowały się aż 3 instytucje i już wiadomo, że w kolejce czeka Bank Pocztowy.
Choć największy udział w rynku mają najstarsze fundusze, to jednak od kiedy w ofercie Credit Agricole pojawiły się nowe rozwiązania z grupy Amundi, aktywa zgromadzone w parasolu Credit Agricole SFIO zaczęły powoli spadać. Na drugie miejsce awansowały w iście sprinterskim tempie fundusze utworzone przez Raiffeisen Polbank. Po pół roku od powstania aktywa zgromadzone przez klientów w Raiffeisen SFIO Parasolowy przekroczyły kwotę 260 mln zł. Razem z funduszem zamkniętym FWR Selektywny FIZ, który kierowany jest wyłącznie do klientów bankowości prywatnej Friedrich Wilhelm Raiffeisen, aktywa wszystkich rozwiązań przekroczyły na koniec 2014 roku ponad 300 mln zł. Raiffeisen SFIO Parasolowy oferowany jest w ponad 300 oddziałach banku oraz przez Internet. Przedstawiciele spółki są tak bardzo zadowoleni z efektów, że w dłuższej perspektywie nie wykluczają utworzenia własnego TFI. By zdecydować się na ten krok potrzebne są jednak większe aktywa i szerszy portfel produktów, by projekt był dochodowy.
Nad własnym TFI pracuje także Alior Bank, które ma powstać na bazie przejętego Money Makers, zarządzające od kilku miesięcy aktywami Alior SFIO. Mimo ponad 5-letniej działalności, w funduszach udało się zgromadzić tylko 215 mln zł. W znacznie krótszym czasie, czyli w nieco ponad rok, większe aktywa pozyskał jeden z ubezpieczycieli, który utworzył parasol przy współpracy z OPERA TFI (ponad 250 mln zł). Bardzo dobrze idzie także Bankowi BGŻ, który w niecały rok do 4 sunfunduszy pozyskał ponad 200 mln zł. Mimo, iż powstały one przy współpracy z Ipopema TFI, wpływ na zarządzanie mają także specjaliści z BM BGŻ. Tworzą oni portfele z jednostek innych funduszy wybieranych w oparciu o ranking funduszy.
Podobną konstrukcję mają subfundusze z DB Funds FIO, w których najlepsze rozwiązania wybierają specjaliści z BM Deutsche Banku. Deutsche Bank to instytucja, której najsłabiej idzie pozyskiwanie aktywów do swoich funduszy. Powodów można szukać choćby w szerokiej ofercie instytucji, w której klienci mają do wyboru kilkaset funduszy różnych instytucji. W 2,5 roku do 3 subfunduszy udało się pozyskać zaledwie 12 mln zł.
Anna Zalewska
Analizy Online
Reklama
21.01.2015

Źródło: Frank11/ Shutterstosk.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania