Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

Sprzedaż detaliczna w kwietniu 2024 wzrosła sporo wolniej, niż oczekiwano

W kwietniu sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła w cenach stałych tylko o 4,1%, podał Główny Urząd Statystyczny. Ekonomiści spodziewali się wzrostu o 5,1%.

Oznacza to wyraźne spowolnienie po zwyżkach o 6,1% zarówno w marcu, jak i w lutym. W cenach bieżących wzrost wyniósł 4,3% wobec oczekiwań rzędu 5,9% i 6-proc. dynamiki rocznej w marcu.

– Kwietniowa sprzedaż detaliczna nieco słabiej od oczekiwań +4,5% r/r wobec oczekiwanych 5,2% r/r, po wzroście o 6,1% r/r w marcu. Wcześniejsza Wielkanoc nieco podbiła marcowe wyniki, ale ciążyła kwietniowym. Spadek sprzedaży żywności o 6,8% r/r. Zapasy przed podwyżką VAT? Naszym zdaniem maj przyniesie dalsze odbicie konsumpcji-pomaga wysoki wzrost płac, kalendarz i pogoda! 2. kw. '24 potwierdzi dalszą poprawę konsumpcji przekonują ekonomiści ING Banku Śląskiego.

Sprzedaż detaliczna kwiecień 2024

W porównaniu z marcem 2024 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 1,8% w cenach stałych i o 0,9% w cenach bieżących. W okresie styczeń-kwiecień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,0%.

Reklama

W kwietniu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 33,8%), „pozostałe” (o 29,7%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11,9%).

Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 6,8%, co było spowodowane m.in. wcześniejszą datą Świąt Wielkanocnych w 2024 r.

Sprzedaż detaliczna w kwietniu 2024

W kwietniu 2024 r. w porównaniu z kwietniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 14,2%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w kwietniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,1% do 8,8%.

Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 20,0% przed rokiem do 23,1%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,5% do 22,4%) oraz „meble, rtv, agd.” (z 15,7% do 16,3%).

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2024 r. była o 3,5% niższa w porównaniu z marcem 2024 r.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

Puls rynku

23.05.2024

Sprzedaż detaliczna w kwietniu 2024

Źródło: Nata Kotliar/ Shutterstock.com

analizy.pl

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.