Sprzedaż detaliczna w październiku 2023 wzrosła mocniej, niż prognozowano
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8% wobec wzrostu o 0,7% w październiku 2022 r. W porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 3,2%. To dane mocniejsze od prognoz.
Główny Urząd Statystyczny poinformował o tym, jak wyglądała sprzedaż detaliczna w październiku. Wygląda na to, że konsumenci w miesiącu oszczędzania chętniej sięgali do portfeli. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8% wobec wzrostu o 0,7% w październiku 2022 r.
Reklama
To pierwszy wzrost od grudnia 2022 roku i jednocześnie najmocniejszy wynik od września 2022.
W ujęciu miesięcznym sprzedaż wzrosła o 3,2% wobec spadku o 0,7% we wrześniu.
W cenach bieżących wzrost wyniósł 4,8% rok do roku i 3,5% miesiac do miesiąca.
Ekonomiści przewidywali, że w cenach stałych sprzedaż detaliczna w ujęciu rocznym wzrosła w październiku o 1,5% po spadku o 0,3% we wrześniu. W cenach bieżących miała wzrosnąć o 4,5% wobec 3,6% miesiąc wcześniej.
W ciągu dziesięciu miesięcy 2023 roku w cenach bieżących odnotowano wzrost o 6,1%, ale w cenach stałych (przy zerowej inflacji) nastąpił spadek o 2,6%.
W październiku 2023 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 16,7% wobec spadku o 20,5% przed rokiem). Wzrost sprzedaży zaobserwowano również w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 12,3%) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 2,3%).
Znaczny spadek sprzedaży raportowały natomiast jednostki z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 11,1%), „meble, rtv, agd” (o 10,9%), „pozostałe” (o 8,8%).
Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 0,8%.
W porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 13,4%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem zwiększył się z 8,3% we wrześniu 2023 r. do 9,0% w październiku br.
Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,8% przed miesiącem do 19,9%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,6% do 17,1%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,3% do 24,8%).
22.11.2023

Źródło: Grand Warszawski/ Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania