Ważne zmiany dla funduszy ESG
Od 1 stycznia będą obowiązywać zaostrzone wymogi sprawozdawcze dla funduszy zrównoważonych i oznakowanych ESG. Tego dnia wchodzą w życie zasady Rozporządzenia UE w sprawie zrównoważonego finansowania (SFDR) poziomu 2. Na rynku panuje spore zamieszanie.
Przypomnijmy, że Rozporządzenie SFDR reguluje obszar ujawnień dotyczących zrównoważonego rozwoju w sektorze finansowym. Ma na celu wprowadzenie odpowiedzialności i dyscypliny w oświadczeniach dotyczących zrównoważonego rozwoju. Chodzi głównie o poprawę ujawnień, tak by zwiększyć porównywalność informacji i ograniczyć zjawisko greenwashingu.
Reklama
Poziom 1 SFDR, który wszedł w życie w marcu 2021 r., obejmował m.in. klasyfikację produktów finansowych do odrębnych kategorii na podstawie ich inwestycji i twierdzeń dotyczących zrównoważonego rozwoju. W rezultacie TFI musiały sklasyfikować oferowane fundusze do jednej z trzech kategorii. Artykuł 6 obejmuje fundusze klasyczne, które mogą mieć inwestycje wykluczone przez fundusze posiadające etykietę „ESG” lub „zrównoważony rozwój”. Natomiast fundusze, które mają jakąś formę oznakowania ESG, ekologicznego lub zrównoważonego rozwoju, są klasyfikowane zgodnie z art. 8 lub 9. Fundusze, o których mowa w art. 8 promują cechy środowiskowe lub społeczne, ale nie traktują ich jako głównego celu inwestycyjnego (light green). Natomiast fundusze, o których mowa w art. 9 za główny cel inwestycyjny mają zrównoważony rozwój (dark green).
Taka klasyfikacja funduszy ma na celu między innymi ochronę inwestorów przed fałszywymi zapisami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju i zielonych inwestycji.
Od stycznia 2023 roku obowiązuje poziom 2 SFDR. Chodzi o dokument zawierający regulacyjne standardy techniczne („RTS”) do Rozporządzenia SFDR. Doprecyzowuje on treść, metody i prezentację informacji związanych ze wskaźnikami zrównoważonego rozwoju i produktami ESG. Chodzi o to, by ujawnienia w temacie zrównoważonego rozwoju były kompleksowe i zrozumiałe.
Zasady dotyczące SFDR mają zastosowanie do usług finansowych zarówno na poziomie firmy oferującej produkt, jak na poziomie samego produktu.
W przypadku produktów (funduszy) na stronie internetowej powinny być publikowane oświadczenia o negatywnym wpływie na zrównoważony rozwój. W przypadku funduszy z art. 8 i 9 ujawnienia są wymagane na etapie poprzedzającym zawarcie umowy (w prospekcie emisyjnym) i później aktualizowane. W prospektach funduszy pojawią się więc tzw. PCD czyli ujawnienia przedkontraktowe – szczegółowe informacje dotyczące tego, jak bardzo fundusz jest odpowiedzialny. Podobny zestaw informacji pojawi się także na stronach internetowych TFI (tzw. website disclosures).
Ponadto w odniesieniu do funduszy z art. 8 (light green) oraz art. 9 (dark green) TFI będą musiały okresowo publikować informacje o głównych niekorzystnych skutkach dla zrównoważonego rozwoju, tzw. PAI (ang. principal adverse impacts). Mogą być one publikowane w dowolny sposób oraz dodatkowo w sprawozdaniach finansowych (najwcześniej w spr. z 30.06.2023 za 2022 rok). Informacje te powinny wyjaśnić, jakie niekorzystne skutki są brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnej oraz jakie działania są podejmowane w stosunku do tych skutków. Chodzi o te konsekwencje decyzji inwestycyjnych, które mają niekorzystny wpływ na czynniki zrównoważonego rozwoju, czyli na kwestie środowiskowe, społeczne i pracownicze oraz kwestie dotyczące poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i przekupstwu.
Skutki dla branży
Branża przygotowuje się do realizacji wymagań od wielu miesięcy. Coraz ostrzejsze przepisy wprowadziły chaos w europejskiej branży zarządzania aktywami. Może się okazać, że część funduszy, która została sklasyfikowana do art. 8 lub 9 (w naszym serwisie są oznaczone zielonym listkiem), nie spełnia odpowiednich wymagań.
W ostatnich tygodniach część firm zagranicznych obawiając się o zgodność z SFDR, obniżyła klasyfikację większości swoich funduszy z art. 9 na art. 8 (Amundi, Axa, BlackRock), decydując się na mniej rygorystyczne wymogi dotyczące ujawniania informacji, aby zmniejszyć ryzyko roszczeń greenwashingowych. Może się też okazać, że niektóre firmy sklasyfikowały swoje produkty jako art. 8 nierzadko na wyrost.
To o tyle istotne, że może rozzłościć klientów, którzy specjalnie wybierali fundusze z najwyższą w Europie kategorią ESG (art. 9). Na rynkach zagranicznych jest duża presja głównie ze strony inwestorów na inwestowanie zrównoważone i to właśnie fundusze z metką ESG pozyskują kapitał. Według danych Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w drugim kwartale tego roku fundusze z łatką ESG stanowiły 27% zarządzanych aktywów w funduszach w całej UE.
Obecnie w ofercie krajowych TFI mamy 40 funduszy z metką ESG, które zarządzają aktywami wartymi 4,5 mld zł. Większość z nich jest sklasyfikowana z art. 8.
Zgodnych z art. 9 jest pięć:
- NN (L) Globalny Odpowiedzialnego Inwestowania
- Amundi Stars Global Ecology ESG
- Generali Akcji Ekologicznych
- BNP Paribas Akcji Zielony Ład
- BNP Paribas Akcji Aqua.
19.12.2022

Źródło: Anastasiya Shatyrova / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania