Globalne aktywa pod zarządzaniem przekroczyły 100 bilionów USD
Pomimo pandemii Covid-19, która wstrząsnęła światową gospodarką, globalne aktywa pod zarządzaniem (AUM) wrosły w 2020 roku do ponad 100 bilionów USD, według najnowszego badania przeprowadzonego przez Boston Consulting Group (BCG).
Globalne aktywa pod profesjonalnym zarządzaniem (w tym ubezpieczycieli i funduszy emerytalnych) wzrosły w ubiegłym roku o około 11% do 103 bilionów dolarów, z czego 41% przypadało na inwestorów detalicznych, a 59% na inwestorów instytucjonalnych.
Reklama
„To przede wszystkim inwestorzy detaliczni stali za wzrostami aktywów pod zarządzaniem”, napisano w raporcie BCG, wskazując, że globalne napływy netto wyniosły w ubiegłym roku 2,8 biliona USD. Napływy netto stanowiły około 3,1% AUM z początku roku, co znacznie przewyższało średnią z poprzedniej dekady (od 1% do 2%).
Największy wzrost aktywów odnotowano w Kanadze, a AUM wzrosły w tym kraju w ubiegłym roku aż o 14% - do 3,6 bln USD.
Patrząc na branżę AUM globalnie, BCG podkreśliła, że aktywa zarządzane pasywnie wzrosły w znacznie większym stopniu niż zarządzane według aktywnych strategii. Pasywnie zarządzane AUM wzrosły o 17% w 2020 - wynikało z równoczesnego silnego napływu netto jak i wysokich zysków kapitałowych. „Oczekuje się, że ten trend utrzyma się w ciągu najbliższych pięciu lat, z prognozą wzrostu na poziomie 9% rocznie” – napisano w raporcie Boston Consulting Group.
Podkreślono jednocześnie, że niektóre aktywa aktywnie zarządzane także odnotowały silny wzrost w 2020 r., w tym fundusze akcji spółek o dużej kapitalizacji, rządowe fundusze o stałym dochodzie, fundusze rynku pieniężnego oraz produkty specjalistyczne. Nie oczekuje się jednak, że tendencje te utrzymają się w nadchodzących latach. Raport przewiduje nawet, że wymienione aktywne strategie będą jedną z najwolniej rozwijających się grup produktów w ciągu najbliższych kilku lat.
W raporcie stwierdzono również, że pandemia Covid-19 miała bardzo duży wpływ na kanały dystrybucji. „Branża zarządzania aktywami wychodzi z globalnego kryzysu ze znaczącymi zmianami, zwłaszcza w dystrybucji”, powiedziała Lubasha Heredia, dyrektor zarządzająca i partner w BCG.
„Są to wyzwania, ale także liczne możliwości rozwoju” – dodała, wyjaśniając, że: „Następnym dużym zadaniem dla wszystkich graczy w branży będzie opracowanie odpowiedniej strategii wzrostu skupiających się na kluczowych obszarach zróżnicowania i przewag konkurencyjnych, którymi mogą być dowolne kombinacje modeli zaangażowania klientów, produktów inwestycyjnych i modeli operacyjnych”.
27.07.2021

Źródło: pogonici / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania