Nowa spółka zmierza na GPW. Inwestorzy rzucili się na jej akcje
Już w najbliższy piątek, 7 lutego, spółka Diagnostyka, lider rynku diagnostyki medycznej w Polsce, zadebiutuje na GPW. Zainteresowanie inwestorów indywidualnych było ogromne, co przełożyło się na redukcję zapisów w tej transzy o 94 proc.
W ramach oferty publicznej (IPO) zaoferowano 16 mln istniejących akcji, należących do LX Beta S.à r.l., podmiotu kontrolowanego przez MidEuropa III Management Limited. Cena sprzedaży została ustalona na poziomie maksymalnym, czyli 105 zł za akcję, co oznacza, że wartość całej oferty sięga blisko 1,7 mld zł.
Zainteresowanie inwestorów indywidualnych było ogromne. Redukcja zapisów w tej transzy wyniosła 94,1 proc. Inwestorzy instytucjonalni objęli ponad 15 mln akcji, a indywidualni 800 tys.
Debiut na GPW zaplanowano na 7 lutego. Diagnostyka to lider rynku badań laboratoryjnych w Polsce z siecią ponad 1 100 własnych punktów pobrań, 156 laboratoriów i 19 pracowni diagnostyki obrazowej. Rocznie obsługuje ponad 20 mln pacjentów, wykonując przeszło 140 mln badań.
Debiut na warszawskim parkiecie jest jednym z największych w regionie exitów private equity na giełdzie. Matthew Strassberg, partner w MidEuropa, podkreślił, że "to IPO potwierdza wyjątkową strategiczną wartość, którą zarząd zbudował przy naszym wsparciu".
Reklama
Ożywienie na rynku IPO
W 2024 r. globalny rynek pierwotnych ofert publicznych odnotował znaczące ożywienie, wspierane przez obniżki stóp procentowych, stabilizację inflacji, ale także częściową stabilizację sytuacji politycznej po serii wyborów w kluczowych gospodarkach. Z danych EY wynika, że w USA odnotowano wzrost aktywności IPO, z 146 debiutami, które pozyskały 29,6 mld USD, co stanowi wzrost o ponad 50 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Wzrost ten przypisuje się ożywieniu na rynku akcji, zwłaszcza w sektorze technologii i sztucznej inteligencji, oraz napływowi międzynarodowych emisji, szczególnie z Chin, Hongkongu, Singapuru i Australii.
- Indie wyłoniły się jako jeden z głównych beneficjentów, wykorzystując swoje silne tempo wzrostu gospodarczego i przyjazne dla inwestorów środowisko. W 2024 roku, po raz pierwszy, Indie zajęły pierwsze miejsce na świecie pod względem liczby IPO, notując prawie dwa razy więcej IPO niż Stany Zjednoczone i ponad dwa i pół raza więcej niż Europa – wyliczają eksperci EY.
Z kolei z wyliczeń PwC wynika, że wartość IPO na europejskich giełdach w 2024 r. osiągnęła 14,6 mld euro, co stanowi wzrost o 103 proc. w porównaniu do poprzedniego roku oraz poziom zbliżony do roku 2022 (14,7 mld euro). Najbardziej aktywnym sektorem IPO w Europie był sektor handlu detalicznego – jego reprezentantem było m.in. IPO Żabki, które było nie tylko historycznym debiutem na GPW (pierwszą ofertą tej wielkości od 2021 r.), ale także jednym z największych w Europie i na świecie.
Na polskiej giełdzie zrealizowano 14 ofert publicznych, z czego aż 13 odbyło się na rynku NewConnect. Jedynym debiutem na głównym rynku GPW było wspomniane IPO Żabki. Dla porównania, w 2023 roku przeprowadzono 15 IPO, z których tylko Murapol zadebiutował na głównym parkiecie. Łączna wartość ofert w 2024 roku wyniosła 6,5 mld zł (1,5 mld euro), co oznacza niemal piętnastokrotny wzrost w porównaniu do roku wcześniejszego, kiedy to wartość IPO wyniosła 418,0 mln zł (95,9 mln euro).
Oczekuje się, że w nadchodzącym roku rynek IPO w Europie będzie kontynuował wzrost, wspierany przez rosnące zainteresowanie inwestorów oraz planowane nowe emisje.
05.02.2025

Źródło: Shutterstock / iQoncept
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania