Studenac zmierza na GPW. Są szczegóły oferty
Chorwacka sieć sklepów Studenac szykuje się na warszawską GPW. W ramach planowanej oferty publicznej spółka zaoferuje inwestorom 24,1 mln nowych akcji oraz 31,1 mln istniejących. Debiut na GPW zaplanowano na 10 grudnia 2024 r.
Studenac Group jest największą i najszybciej rozwijającą się siecią sklepów spożywczych w Chorwacji. Debiut na GPW jest elementem jej strategii ekspansji międzynarodowej. Oferta publiczna ma na celu pozyskanie kapitału na dalszy rozwój, w tym potencjalne akwizycje i wzmocnienie pozycji na rynku detalicznym.
Reklama
Według prospektu emisyjnego maksymalna cena jednej akcji dla polskich inwestorów została ustalona na 14,4 zł, natomiast dla chorwackich inwestorów detalicznych na 3,32 euro.
- Intencją spółki oraz głównego akcjonariusza sprzedającego jest zaoferowanie inwestorom detalicznym akcji w liczbie wynoszącej do około 10 proc. całej oferty. Liczba ta może jednak być mniejsza – czytamy w komunikacie.
Przyjmowanie zleceń od inwestorów instytucjonalnych w Polsce zaplanowano na 28–29 listopada, a ostateczny przydział akcji nastąpi 2 grudnia. Tego samego dnia akcje trafią na rachunki polskich i chorwackich inwestorów detalicznych, a dzień później – na rachunki inwestorów instytucjonalnych.
Warszawska GPW ma podjąć decyzję o dopuszczeniu akcji do obrotu 3 grudnia, a pierwsze notowanie planowane jest na 10 grudnia 2024 roku.
Studenac jest liderem na chorwackim rynku spożywczym pod względem liczby placówek. W ciągu ostatnich sześciu lat sieć trzykrtnie zwiększyła swoją skalę działalności – zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia. Do tej pory spółka zrealizowała dziewięć akwizycji, obejmujących niemal 700 sklepów, oraz otworzyła około 400 nowych lokalizacji. Ostatnim krokiem w ramach międzynarodowej ekspansji było przejęcie słoweńskiej sieci Kea z 32 sklepami.
Strategia Studenaca opiera się na formacie sklepów proximity, które są łatwo dostępne dla klientów. Ponad 70 proc. populacji ma do najbliższego sklepu sieci zaledwie pięć minut drogi. Firma intensywnie rozwija również działalność w rejonie wybrzeża Adriatyku, korzystając z dużego ruchu turystycznego.
Żabka nie rośnie
W połowie października na GPW zadebiutowała Żabka. Było to pierwsze od lat i długo wyczekiwane IPO, z którym eksperci wiązali duże nadzieje na ożywienie polskiego rynku akcji.
Niestety debiut okazał się niezbyt udany, a kurs akcji spółki wciąż pozostaje poniżej ceny emisyjnej 21,5 zł. Po ostatnich spadkach kapitalizacja Żabki spadła poniżej 19 mld zł.
19.11.2024

Źródło: Studenac Group
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania