Kolejna spółka zmierza na GPW. Wywodzi się z Chorwacji
Studenac Group, sieć sklepów spożywczych rodem z Chorwacji, ogłasza zamiar IPO w Warszawie i Zagrzebiu. Z emisji nowych akcji chce pozyskać brutto ok. 80 mln euro.
Chorwacka sieć sklepów spożywczych Studenac Group ogłosiła zamiar debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie oraz Giełdzie Papierów Wartościowych w Zagrzebiu. Spółka planuje przeprowadzenie pierwszej publicznej oferty akcji (IPO), obejmującej emisję nowych papierów wartościowych oraz sprzedaż części udziałów obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, który posiada obecnie około 90,08 proc. walorów spółki, a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca, którzy posiadają łącznie około 9,16 proc. akcji.
Reklama
Założona w 1991 roku Studenac Group działa w formacie proximity. Spółka oferuje szeroki asortyment produktów – od codziennych artykułów spożywczych po towary świeże i dania na wynos. Format sklepów proximity sprawia, że 71 proc. klientów ma do Studenac mniej niż pięć minut pieszo. Spółka obsługuje 1404 placówki, z czego większość w Chorwacji, oraz 32 sklepy w Słowenii (po wejściu na ten rynek w 2024 roku poprzez przejęcie sieci Kea).
- Nasze podejście do lokalizacji i formatów sklepów pozwala nam dostarczać klientom szybkie i wygodne zakupy, co jest szczególnie ważne w dzisiejszych czasach. IPO umożliwi nam dalszy rozwój w regionie i poza nim – wskazał Michał Seńczuk, prezes Studenac Group.
Studenac zamierza pozyskać z emisji nowych papierów około 80 mln euro brutto. Środki te będą przeznaczone na przyspieszenie rozwoju sieci, finansowanie przejęć i poprawę struktury finansowej spółki poprzez redukcję wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA.
Spółka planuje osiągnąć wzrost liczby sklepów do 3400 do końca 2028 roku. Firma doradztwa strategicznego OC&C szacuje, że w Chorwacji jest 3200 potencjalnych lokalizacji odpowiednich dla formatu Studenac, oraz dodatkowo 700 lokalizacji tego typu w Słowenii.
- Wierzymy, że IPO i następnie notowanie akcji spółki na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu ułatwią nam dalszy rozwój poprzez wzmocnienie profilu, rozpoznawalności marki i wiarygodności spółki. Zamierzamy kontynuować nasz rozwój zarówno organicznie, poprzez otwarcia nowych sklepów, jak i przejmując innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Naszym celem jest rozbudowanie naszej sieci do 3400 sklepów do końca 2028 r. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie tego dynamicznego rozwoju i wzmocnienie profilu finansowego spółki - przyznał Michał Seńczuk.
Spółka przewiduje, że oferta publiczna skierowana będzie zarówno do inwestorów indywidualnych, jak i instytucjonalnych w Polsce, Chorwacji oraz wybranych rynkach międzynarodowych. Do inwestorów detalicznych ma trafić do ok. 10 proc. akcji oferowanych w ramach oferty.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7 proc. r/r, przy wzroście LFL o 13,1 proc. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3 proc. r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro.
07.11.2024

Źródło: Studenac Group
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania