Sprzedaż detaliczna w listopadzie słabsza, niż oczekiwano
Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2023 spadła w ujęciu miesięcznym, a w rocznym wzrosła słabiej, niż spodziewali się ekonomiści. W cenach stałych nastąpił spadek zamiast oczekiwanego wzrostu.
Sprzedaż detaliczna w listopadzie w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 1,6% w listopadzie 2022 r.). Ekonomiści spodziewali się wzrostu o 1,5% wobec wzrostu o 2,8% przed miesiącem.
Reklama
W porównaniu z październikiem 2023 r. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 2,8%.
– Po słabej produkcji dzisiaj rozczarowująca sprzedaż detaliczna, która spadła o 0,3%r/r, vs +2,8%r/r w październiku. Ale struktura wygląda mniej pesymistycznie. Duży wkład mają paliwa (w październiku skok, w listopadzie duży spadek bo skończyły się "promocje"), ale dobra konsumpcyjne trwałe powoli odrabiają straty, razem z wysokim tempem płac. Odbudowa koniunktury postępuje powoli. W 2023 nadal widzimy wzrost PKB o 0,4% – komentują analitycy ING Banku Śląskiego.
W okresie styczeń-listopad 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 2,4% (w 2022 r. wzrost o 5,4%).
W listopadzie 2023 r. znaczny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grup: „meble, rtv, agd” (o 10,1% ), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 9,1%), „pozostałe” (o 6,8%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 2,6%. Spośród prezentowanych grup wzrost raportowały natomiast jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 11,8%) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 4,1%).
W listopadzie w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 27,2%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,0% w październiku 2023 r. do 11,7% w listopadzie br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,8% przed miesiącem do 30,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 19,9% do 24,5%), „meble, rtv, agd” (z 17,1% do 20,8%).
– Sprzedaż detaliczna za listopad spadła w ujęciu realnym o 0,3% r/r po wzroście o 2,8% r/r w październiku. Rozczarowanie wynika w dużej mierze z niedocenienia efektu bazy statystycznej (w ubiegłym roku w listopadzie sprzedaż spadła o 0,3% m/m, znacznie mniej niż wskazuje wzorzec sezonowy). Negatywnie na sprzedaż ogółem wpływał też koniec promocji na stacjach paliw. Naszym zdaniem to tylko chwilowe zawirowanie, a wzrost sprzedaży w kolejnych miesiącach jest nieunikniony, biorąc pod uwagę silną poprawę realnych dochodów – oceniają analitycy PKO BP.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była o 0,8% niższa w porównaniu z październikiem br.
21.12.2023

Źródło: eldar nurkovic / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania