Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9

Reklama

Amundi Polska TFI zaprasza na Temat Tygodnia:

Tydzień z funduszami mieszanymi

Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

Polacy wrócili na zakupy

W sierpniu nieprzyjemna niespodzianka z lipca się nie powtórzyła. Sprzedaż detaliczna wróciła do poziomów przewidywanych przez ekonomistów, ale jeszcze nie do trendu z lat 2018-2019.

Sprzedaż detaliczna w sierpniu była wyższa od tej z sierpnia 2020 roku o 5,4% w cenach stałych, czyli bez uwzględniania inflacji. To odczyt na poziomie oczekiwań i wyższy od rozczarowujących danych za lipiec, gdy Polacy kupowali mniej, niż oczekiwał rynek (3,9% wobec 4,7%). To informacje podane przez Główny Urząd Statystyczny.

Reklama

Najmocniejszy wzrost ponownie odczuła kategoria odzieży i obuwia, która urosła rdr o 28,6%, a w okresie styczeń-sierpień o 27,1% rdr. To częściowo efekt ubiegłorocznych lockdownów, podczas których sprzedaż internetowa, choć wystrzeliła, nie zdołała zrekompensować ubytków z działalności stacjonarnej. W tym roku branża odrabia straty.

Konsumenci sięgają także chętnie po produkty z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”, których popularność wzrosła w sierpniu o 7,9%, a w ciągu ośmiu miesięcy o 6,8%.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

Drugi miesiąc wakacji był jednak słabszy od pierwszego – Polacy kupili produkty o wartości o 0,9% niższej, choć oba miesiące miały identyczną liczbę dni handlowych (po 27). To przede wszystkim skutek spadku w branży motoryzacyjnej (o 9,4% mdm), która nie tylko w naszym kraju cierpi z powodu braku półprzewodników, a w efekcie – samych samochodów. Jednak od początku roku odnotowała wzrost o ponad jedną piątą.

Eksperci mBanku i Pekao zwracają uwagę, że sprzedaż detaliczna nie powróciła jeszcze do trendu sprzed pandemii, czyli do tego z lat 2018-2019.

– Ożywienie w handlu nie jest jak dotąd kompletne, co ma swój odpowiednik we względnej słabości nastrojów konsumenckich – komentują we wpisie ekonomiści Banku Pekao.

Jednocześnie jednak PKO BP zamieszcza wykres, na którym widzimy, że sprzedaż powróciła już na ścieżkę średnioterminowego trendu, liczonego od stycznia 2010 roku.

Online też rośnie

Od czasu pierwszego lockdownu GUS podaje także zmiany i udział sprzedaży internetowej w całkowitej wartości, ale tylko w cenach bieżących. W sierpniu 2021 r. w porównaniu z lipcem br. wzrosła ona o 5,6%. W efekcie jej udział wzrósł z 7,4% w lipcu br. do 7,9% w sierpniu br. Wzrost zanotowały wszystkie grupy, przy czym najmocniejszy – meble, rtv, agd (z 14,7% przed miesiącem do 16,3%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 18,0% do 19,4%).

Natomiast po odzież i obuwie konsumenci wybierali się w sierpniu chętniej do sklepów stacjonarnych. Ta online’owa jako jedyna odnotowała spadek udziału w sprzedaży ogółem – z 19,7% przed miesiącem do 19,0%.  

Puls rynku

21.09.2021

Sprzedaż detaliczna sierpień 2021 r.

Źródło: Shutterstock.com

analizy.pl

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Inwestuj w IKE z KupFundusz.pl
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych październik 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.