Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Temat tygodnia
XVI Forum Funduszy

Forum Funduszy: Trzeba edukować i klientów i doradców

Aktywa krajowych funduszy inwestycyjnych cofnęły się do poziomu sprzed pięciu lat. Uczestnicy XVI Forum Funduszy zastanawiali się, co branża może zrobić, aby rozruszać dystrybucję. I zgodzili się, że kluczowa pozostaje edukacja, zarówno klientów, jak i doradców.

- Klienci od zawsze na górce kupują, a sprzedają w dołku. Powinno być na odwrót, ale to jest trudne z punktu widzenia psychologicznego. Jak bowiem zainwestować w coś, co przysporzyło bolesnych strat. Model dystrybucji jest zbudowany w oparciu o historyczną stopę zwrotu. Klientowi się tę historyczną stopę zwrotu po prostu pokazuje. Problem polega też na tym, że inwestorzy podchodzą do funduszy, jak do normalnych produktów konsumenckich. Tymczasem to nie jest zwykły produkt konsumencki. Należy zrozumieć, w co się inwestuje - wskazał Piotr Żochowski, prezes PKO TFI.

Reklama

Agata Gawin, dyrektor departamentu firm inwestycyjnych KNF zauważyła jednak, że to nie klienci kupują, lecz to dystrybutorzy sprzedają.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

- Mamy niewykształcone siły sprzedażowe. Pokazywanie stóp zwrotu historycznych jest obligatoryjne, ale klientów należy edukować. Przedstawiać rzeczywistość, objaśniać z czego zyski mogą wynikać w przyszłości. Trzeba klienta uprzedzać, że jest źle i będzie gorzej. Wówczas taki klient podchodzi spokojniej do inwestycji, które tracą. Tymczasem w Polsce nie robimy prawdziwego doradztwa - wskazuje.

Piotr Żochowski zwraca jednak uwagę, że wprawdzie dystrybutorzy sprzedają, ale to klienci umarzają jednostki uczestnictwa funduszy, a to właśnie z umorzeniami jest problem. Zaznacza, że jeśli klient chce coś kupić, to się zapyta doradcy, ale jak chce sprzedać, to decyzję podejmuje sam. A to zwykle kończy się niekorzystnie dla ich portfeli.

- Trzeba edukować i klientów i doradców. Jestem orędownikiem niezależnego doradztwa oraz braku planów sprzedażowych. Jeżeli doradcy mają krótkoterminowe plany sprzedażowe, a z drugiej strony oczekują, że klient będzie inwestował długoterminowo, to coś tu zgrzyta - przekonywał Michał Kurpiel, wiceprezes iWealth Management.

Jego zdaniem, ogromną zachętą do długoterminowego oszczędzania byłoby zniesienie tzw. podatku Belki przy inwestycjach w fundusze detaliczne powyżwj 5 lat. 

- Mówimy o długoterminowym inwestowaniu. Jeżeli powiemy, że po 5 latach trzymania pieniedzy w funduszach, inwestor nie zapłaci 19-proc. podatku, to będzie działać zachęcająco - dodaje.

Eksperci uważają także, że lekarstwem na obecne bolączki rynku jest szeroka dywersyfikacja i odchodzenie od patriotyzmu w inwestycjach. 

- Odpowiedzią na te niezbyt optymistyczne perspektywy jest dywersyfikacja, inwestowanie na różnych rynkach i w różne klasy aktywów. Inwestowanie za granicą, to nie jest ucieczka z Polski, lecz zwiększanie klientom możliwości inwestycyjnych w globalny wzrost. Chciałbym żeby było więcej lokalnego patriotyzmu w inwestycjach. Ale dziś świat wygląda tak, że używamy produktów z całego świata. Nie da się obecnie ograniczyć portfela wyłącznie do produkt polskich - wskazał Piotr Żochowski, prezes PKO TFI. 

Artur Zapała z kancelarii SPCG zwrócił natomiast uwagę, że szansą na popularyzację funduszy jest budowa cyfrowych kanałów dystrybucji i skierowanie jej do młodych ludzi. 

Tylko u nas

22.06.2022

analizy.pl

Forum Funduszy: Trzeba edukować i klientów i doradców

Źródło: Shutterstock.com

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

'Forum Funduszy: Trzeba edukować i klientów i doradców"... Otóż nie, NAJBARDZIEJ TO TRZEBA EDUKOWAĆ NIEUDOLNYCH ZARZĄDZAJĄCYCH!!! W obu obligacyjnych kategoriach średnia dużo słabsza od benchmarku! W długoterminowych indeks IROS (mierzący średnią cenę obligacji) od początku roku -10% a średnia wszystkich funduszy z tej kategorii -14%!!! W kategorii uniwersalnych krótkoterminowych jeszcze gorzej!!! Kupić samemu a wynik miałoby sie wieeeele lepszy od tych pseudozarządzających miernot!!! I oni chcą "edukować"!!! Śmiechu warte, jedna wielka KPINA Z KLIENTÓW!!! Ten rynek schodzi na dno, przez ich amatorstwo i pazerność w opłatach (jeszcze je podnoszą ostatnio, przy tak beznadziejnych wynikach!). Naprawde, polski obligacyjny rynek funduszy to marny cyrk, żałosne jak sie na to patrzy i słucha tych nieudolnych cwaniaków w mega drogich gartniturkach. Mądrzyć się potrafią bez końca, a wyniki to po prostu JEDNA WIELKA PORAŻKA!!! Tym przemówcie do klientów!

janek | 23.06.2022

Twój komentarz został dodany

Za pare lat znikną te firmy jeśli nie nastąpi głęboka wymiana kadr . Bzdury opowiadają i robią głupoty . Ten rynek jest na równi pochyłej od lat.

Darek | 24.06.2022

Twój skomentarz został dodany

Zobacz więcej odpowiedzi

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.