Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Temat tygodnia
XVI Forum Funduszy

Doradztwo dla każdego - Marcin Żółtek

W środę 22 czerwca o 18:30 podczas XVI Forum Funduszy IZFiA Robert Stanilewicz rozmawiał z Marcinem Żółtkiem, wiceprezesem TFI PZU. Tematem tej rozmowy było m.in. doradztwo.

Coraz wyraźniej widać konieczność odejścia od obecnego modelu dystrybucji, którego symbolem są tzw. zachęty. Za wszelką cenę należy otworzyć zamkniętą obecnie architekturę doradztwa i doprowadzić do tego, że masowy klient dostanie lepszą informację i doradztwo, a nie tylko sprzedaż funduszy.

Reklama

Marcin Żółtek w debacie oksfordzkiej był w obozie zwolenników modelu brytyjskiego, co nie znaczy, że jest jego zwolennikiem prywatnie. To nie jest tak, że doradztwo jest darmowe, ale klient nie wie o tym w którym momencie i komu konkretnie za doradztwo płaci.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

Szykujemy się do wprowadzenia modelu pośredniego, żeby klient był świadomy, kiedy i ile za to płaci.

Zapewne nie wprowadzimy czystego modelu brytyjskiego, ale mamy już wynegocjowane zasady wyraźniejszego rozliczenia, żeby była osobna opłata dystrybucyjna. Ona nadal będzie płacona z aktywów funduszy, ale i tak jest to krok w bardzo dobrym kierunku.

Ciągle sprzedajemy klientowi pojedyncze fundusze, my musimy zacząć rozmawiać z klientem o rozwiązaniach, o portfelach. Chodzi o to, żeby doradca pomógł zaplanować sposób oszczędzania w zależności od potrzeb klienta. Oczywiście przy mniej zamożnych klientach trudno o indywidualne doradztwo, ale można stworzyć modelowe portfele, tak jak w funduszach cyklu życia.

Narzekamy na MIFID, ale on został wprowadzony po to, żeby zapobiec konfliktowi interesu, jaki ma sprzedawca; żeby nie starał się sprzedać najdroższego funduszu, tylko dopasowany do jego potrzeb.

Rozwiązania MIFID-u odrobinę poprawiły sytuację, ale wciąż wymaga ona udoskonalania.

W idealnym świecie doradca nie powinien starać się o zmaksymalizowanie swoich dochodów, lecz o dobro klienta. Powinien prezentować całą paletę funduszy dostępnych na rynku, a nie tylko z firmy czy z grupy, która go zatrudnia. Do takiego modelu powinniśmy dążyć.

Analizy Player

22.06.2022

analizy.pl

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

No ludzie... Rozmowa o doradztwie. najpierw trzeba mieć co sprzedawać . lepiej spojrzeć na wyniki tych Mazurkow, funduszy akcyjnych przyklejonych do polskiej giełdy jak pijany do płotu, niektorych dłużnych które od lat niczego nie zarabiają . PZU musi zmienic ofertę bo wygląda naprawdę słabo

eps | 23.06.2022

Twój komentarz został dodany

Polecamy

Kupfundusz Live - kanał na youtube
Reklama
Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.