Allianz Global Investors – w poszukiwaniu rynkowej przewagi
Właściwa analiza inwestycji jest jednym z kluczowych aspektów warunkujących jej sukces. Nie dziwi więc fakt, że instytucje zarządzające aktywami przykładają dużą wagę do tego obszaru, angażując wykwalifikowanych ludzi wyposażonych w zaawansowane narzędzia techniczne. Niektórzy jednak robią jeszcze jeden krok do przodu
Analiza inwestycji, najczęściej skupia się głównie na danych finansowych, udostępnianych bezpośrednio przez samych emitentów oraz spotkaniach i rozmowach z kierownictwem najwyższego szczebla. Allianz GI idzie jednak o krok dalej. Obok zarządzających funduszami i analityków dedykowanych analizie spółek z poszczególnych sektorów, w strukturze firmy funkcjonuje dodatkowy zespół analityczny – tzw. GrassrootsSM Research. Do jego zadań należy sporządzanie raportów zawierających dane pozyskane bezpośrednio z rynku.
Co zatem odróżnia ich od „zwykłych” analityków? Przede wszystkim prowadzą badania wnikając znacznie głębiej w istotę analizowanej materii. Źródłem informacji nie są sprawozdania finansowe, czy inne dane powszechnie dostępne dla niemal wszystkich inwestorów, tylko wywiady oraz ankiety przeprowadzane wśród kadry menedżerskiej często niższego szczebla, mającej najszybsze i najbardziej bezpośrednie informacje odnośnie biznesu prowadzonego przez daną firmę. Zdarza się też, że respondentami są sami klienci oceniający konkretne produkty, czy usługi. Raporty sporządza 10 analityków rozlokowanych w 3 krajach, na podstawie danych zebranych przez lokalnych „reporterów” z całego świata, z których większość to osoby wielojęzyczne, nie zajmujące się na co dzień inwestowaniem. Założeniem jest bowiem, aby osoby te nie powielały pracy „zwykłych” analityków, zwracając uwagę na te aspekty działalności biznesowej poszczególnych podmiotów, które tym ostatnim mogłyby wydać się mniej istotne, lub nawet umknąć.
Część danych sondażowych zdobywają także lokalni ankieterzy. Pozwala to uzyskać wiele kluczowych informacji, które nie zdążyły jeszcze dotrzeć do kierownictwa wyższego szczebla, a tym bardziej nie zostały uwzględnione w oficjalnych komunikatach spółek.
Raporty sporządzane są na zamówienie zarządzających portfelami oraz „zwykłych” analityków, w zależności od potrzeb. Najczęściej pozbawione są one konkluzji, dostarczając jedynie konkretnych danych statystycznych, opinii czy relacji osób z którymi przeprowadzono wywiady. Zadanie wyciągania ostatecznych wniosków należy do analityków, którzy sporządzają rekomendacje (kupuj/neutralnie/sprzedaj) i do samych zarządzających, którzy decydują o ostatecznym składzie portfeli.
Poza raportami, pracownicy Allianz GI mają również dostęp do czata, który łączy w sobie funkcje Facebooka i Twittera. Służy on wymianie opinii odnośnie poszczególnych emitentów, czy pomysłów inwestycyjnych oraz komentowaniu powstałych raportów. Taka forma komunikacji okazuje się w praktyce znacznie bardziej efektywna od tradycyjnego wysyłania mailem sporządzonych opracowań.
Ogromne znaczenie w kontekście identyfikacji kluczowych czynników determinujących powodzenie inwestycji, ma czas przeprowadzenia badania i przekazania ostatecznego raportu. Najczęściej trwa to od 1 do 2 tygodni, dzięki czemu analitycy i zarządzający mają możliwość wyrobienia sobie poglądu w oparciu o zdobyte informacje i odpowiednio szybką reakcję poprzez rekomendację, czy zmianę struktury portfela.
Paweł Gruber
Analizy Online
Reklama
23.03.2016

Źródło: ESB Professional / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania