Sprzedaż w górę, ale nie we wszystkich branżach
Sprzedaż detaliczna w sierpniu br. okazała się wyższa niż oczekiwali ekonomiści. Konsumenci wydają pieniądze jednak tylko na dobra podstawowe, oszczędzając na trwałych.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,2% (prognoza 3,7%). W porównaniu z lipcem 2022 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,0%. W okresie styczeń-sierpień 2022 r. odnotowano taki sam wzrost sprzedaży jak w ubiegłym roku – o 7,3%.
– W sierpniu 2022 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 13,7%), „pozostałe” (o 10,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 8,4%) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 7,4%). Najgłębszy spadek sprzedaży wykazały podmioty handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 14,2%) – opisuje Główny Urząd Statystyczny w komunikacie.
W cenach bieżących, czyli z uwzglednieniem inflacji, sprzedaż zwiększyła się w ujęciu rocznym o 21,5% (prognoza 20,0%), natomiast względem lipca urosła o 1,7%. W ciągu ośmiu zakończonych miesięcy roku wzrost sięgnął 21,2% rdr.
– Fatalne nastroje konsumpcyjne, ujemne płace realne. A mimo tego sprzedaż się trzyma nieźle (zważywszy na okoliczności). Pesymizm znajduje prawdopodobnie większe ujście w usługach niż w towarach – komentuje zespół analityków mBanku.
Reklama
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2022 r. była o 1,6% wyższa w porównaniu z lipcem br.
W sierpniu 2022 r. w porównaniu z lipcem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 6,6%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,4% w lipcu br. do 8,9% w sierpniu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,5% przed miesiącem do 22,2%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,1% do 16,6%), natomiast spadek udziału odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,8% do 21,1%).
21.09.2022

Źródło: marekusz/ Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania