Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

Fundusze z największymi kłami, czyli FAANG-i w portfelu

Facebook, Amazon, Apple, Netflix i Google (Alphabet) napędzają globalną hossę, zgarniają lwią część napływów do funduszy pasywnych. Czy polscy, aktywni zarządzający równie chętnie z nich korzystają?

Kapitalizacja spółek FAANG właśnie przekroczyła trzy biliony dolarów, co odpowiada ok. 16% amerykańskiego PKB. Są modne, z ich produktów i usług korzystamy na co dzień. Stąd, pomimo ogromnych już rozmiarów, wciąż rosną w szybkim tempie. W 2017 roku akcje każdej z nich wzrosły od +35 do +56%. To samonapędzające się koło – nowe produkty i usługi w połączeniu z solidnymi wynikami finansowymi ściągają kapitał inwestorów. Spółki „puchną” w indeksach, co automatycznie wywołuje popyt ze strony funduszy ETF, które mają te indeksy odwzorowywać.  I tak dalej … Polskie fundusze również dołożyły swoją cegiełkę.  Według ostatnio dostępnych danych, krajowi zarządzający ulokowali w FAANG-ach prawie 380 mln zł.

Reklama

Ważna uwaga – wszystkie dane pochodzą z ostatnio dostępnych sprawozdań, to znaczy z 30 czerwca 2017 roku. Niestety, TFI nie komentują publicznie zmian w portfelu przed publikacją kolejnego sprawozdania.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

udział spółek FAANG

380 mln zł to stosunkowo niedużo, jak na globalne szaleństwo na ich punkcie. Suma ta odpowiada za 1,3% wszystkich akcji ulokowanych w detalicznych funduszach inwestycyjnych. Walory FAANG-ów mogliśmy znaleźć w portfelach tylko 25 rozwiązań (na kilkaset, które mogą inwestować w akcje) z oferty sześciu towarzystw (Caspar, Investors, Ipopema, Noble Funds, PKO i Skarbiec).  Większość z tej kwoty, bo blisko 240 mln zł, pracuje w portfelu jednego funduszu – PKO Technologii i Innowacji Globalny. Najbardziej popularne były walory Facebooka i Alphabetu (d. Google). Najmniej – właściciela platformy do oglądania filmów i seriali Netflix.

spółki FAANG

Czy stosunkowo niewielkie zaangażowanie polskich zarządzających oznacza, że dmuchają na zimne i nie chcą brać udziału w „globalnym przeważeniu”? Niekoniecznie, zapytani przez nas menadżerowie wciąż widzą dużo miejsca do wzrostu, choć dostrzegają oczywiste ryzyko.

- Grono spółek FAANG należy do liderów nowych technologii. Są bardzo innowacyjne, ale co ważniejsze, mają niezwykle silną pozycję rynkową, zapewniającą im olbrzymią przewagę nad konkurentami. Warto dodać, że spółki te jeszcze nie w pełni wykorzystują swoje możliwości monetyzacji klientów – mówi Tomasz Manowiec, zarządzający m.in. funduszem Noble Fund Akcji.

Zarządzający uważa jednak, że wyceny są wysokie i uwzględniają optymistyczną ścieżkę rozwoju. Z drugiej strony, w kolejnych miesiącach grupa ta prawdopodobnie pozostanie w gronie ulubieńców inwestorów i wciąż będzie ściągać pieniądz pasywny. Podobnego zdania jest Krzysztof Cesarz, zarządzający Ipopema Globalnych Megatrendów. Uważa, że perspektywy biznesowe są bardzo dobre, ale na tym poziomie wycen można znaleźć w ramach sektora spółek technologicznych atrakcyjniej wyceniane akcje.

Bartosz Szymański, zarządzający m.in. Skarbiec Top Brands, twierdzi z kolei, że wyceny są dalekie od wymagających. Menadżer funduszu z największym udziałem FAANG-ów w portfelu tłumaczy, że większość inwestorów i klientów tych firm postrzega je przez pryzmat ich podstawowej działalności, a to błąd.

- Zapominamy o pozostałych usługach i rozwiązaniach oferowanych przez FAANG-i, które w tym momencie nie są jeszcze w pełni monetyzowane. Na przykład Instagram czy WhatsApp w przypadku Facebooka czy chmura i YouTube w przypadku Google. Pamiętajmy, że mówimy o jednych z najbardziej innowacyjnych spółek na świecie, które nieustannie inwestują w nowe rozwiązania i sposoby przyciągania uwagi i oczu nowych klientów oraz zwiększeniem zaangażowania dotychczasowych – mówi zarządzający Skarbca.

Tylko u nas

24.01.2018

ziewający kot

Źródło: BrAt82 / Shutterstock.com

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.