Czy fundusze złota inwestują w złoto?
W Polsce działa spora grupa funduszy powiązanych z rynkiem złota. W rzeczywistości, mało który lokuje jednak w złoto w czystej postaci. Choć w fundusze złota możemy inwestować za pośrednictwem TFI, poprzez alokowanie środków w UFK i za pośrednictwem funduszy zagranicznych, to jednak tylko rozwiązania krajowych TFI dają ekspozycję na instrumenty powiązane z ceną tego kruszcu. W dostępnej ofercie nie znajduje się jednak ani jedno rozwiązanie, które w pełni i w każdych warunkach, czyli 1:1 odwzorowywałoby kurs zlota.
Na naszym rynku można jednak znaleźć fundusze, które mają zdefiniowany poziom korelacji z rynkiem złota. Chodzi oczywiście o dwa fundusze Quercus TFI, czyli Quercus Gold short i Quercus Gold lev. Celem funduszy jest odwzorowanie dziennej zmiany ceny złota, którą jest kurs kontraktów futures na złoto GC Gold Contract, notowanych na rynku COMEX, prowadzonym przez New York Mercantile Exchange. W pierwszym przypadku fundusz zachowuje się odwrotnie do kursu złota, czyli spada kiedy kurs złota rośnie i rośnie, kiedy kurs złota spada. Drugie rozwiązanie ma wbudowane podwójną dzwignie, co oznacza, że zmiana wyceny jednostki jest dwukrotnie wyższa niż zmiana kursu złota.
Zapoznaj się z prognozami dotyczącymi cen złota
Inwestorzy poszukujący ekspozycji na rynek zlota mogą również rozważyć inwestycję w fundusz Investor TFI - Investor Gold Otwarty, który jest najczęściej dostępnym funduszem złota w produktach z UFK. Jednak również w tym przypadku nie mamy zagwarantowanej pełnej ekpozcyji na rynku złota, gdyż po pierwsze fundusz inwestuje od 70 do 100% wartości aktywów w fundusze DWS Gold Plus oraz DWS Invest Gold and Precious Metal Equities. Co prawda pierwszy z tych dwóch funduszy dokonuje alokacji środków w sztabki lokacyjne przechowywane na rachunkach powierniczych metali szlachetnych, certyfikaty na złoto oraz instrumenty pochodne bazujące na złocie. Drugi inwestuje przede wszystkim w akcje spółek powiązanych z przemysłem wydobywczym opartym na rynku metali szlachetnych. Inny fundusz Investor TFI, a jednocześnie najstarszy w Polsce fundusz złota, Investor GOLD FIZ prowadzi z kolei bardziej elastyczną politykę inwestycyjną. Fundusz może angażować od 40 do 200% aktywów w kontrakty terminowe na metale szlachetne (gdzie instrumentem bazowym w 80% jest złoto i srebro).
W przypadku Superfund SFIO GoldFuture (PLN, EUR, USD) do 100% wartości aktywów lokowane jest w tytuły uczestnictwa Class Gold (głównie instrumenty pochodne, których bazą jest cena złota) zbywane przez fundusze Superfund Green A USD i Superfund Green B USD. Należy jednak zwrócić uwagę, że do 30% aktywów funduszu może być lokowane w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego, wierzytelności, waluty, instrumenty pochodne, depozyty, co oznacza, że mogą się zdarzyć takie sytuacje w których fundusz nie będzie miał pełnej korelacji z zachowaniem rynkiem złota. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku nowego funduszu PKO Złota, który powstał kilka miesięcy temu. W prospekcie możemy przeczytać, że zarządzający funduszem mogą inwestować w papiery wartościowe bezpośrednio lub pośrednio odwzorowujące zmianę ceny złota, akcje spółek, tytuły uczestnictwa funduszy i inne instrumenty udziałowe związane z poszukiwaniem i wydobyciem metali szlachetnych. Polityka inwestycyjna funduszu zostawia zarządzającym bardzo szerokie spektrum działań.
Niewiele wspólnego z inwestycją w „czyste” złoto mają również fundusze zagraniczne dostępne w Polsce: Black Rock World Gold A2, Franklin Gold and Precious Metals Fund A oraz UFK Nordei - Schroders Złoto i Metale Szlachetne. Wymienione rozwiązania inwestują głównie w papiery udziałowe spółek prowadzących działalność w zakresie wydobycia, przetwarzania lub handlu złotem oraz innymi metalami szlachetnymi. Fundusze te są ukierunkowane na spółki górnicze, finansowe i eksploatacyjne.
Z porównania oferty funduszy inwestycyjnych powiązanych z rynkiem złota płynie bardzo prosty wniosek. Różnorodność zastosowanego podejścia jest ogromna, co sprawia, że nie może dziwić spora rozbieżność w uzyskiwanych stopach zwrotu.
Łukasz Hajduk, młodszy analityk
Analizy Online
Reklama
31.08.2012

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania