Fundusze najpopularniejszym produktem inwestycyjnym w Polsce
90% Polaków uważa oszczędzanie za podstawę bezpieczeństwa finansowego, 80% ma oszczędności, a 70% aktywnie oszczędza. 86% twierdzi, że lepiej inwestować niż trzymać oszczędności na ROR-ze. Najchętniej inwestują w fundusze i waluty. Większość pytanych ocenia swoją wiedzę finansową jako średnią.
Polacy lubią oszczędzać
90% Polaków uważa oszczędzanie za podstawę bezpieczeństwa finansowego. 79% z nas ma oszczędności, a prawie 70% Polaków to osoby oszczędzające – zarówno regularnie, jak nieregularnie, wynika z badania "Portret Finansowy Polaków". Tylko 1/3 ma odłożone na tyle dużo, aby w razie potrzeby wystarczyło na więcej niż 5 miesięcy życia. 37% Polaków ma oszczędności wystarczające na przynajmniej rok życia.
Większość oszczędzających Polaków (60%) trzyma swoje środki na kontach oszczędnościowych i/lub lokatach. Istotnie częściej są to kobiety (67%) niż mężczyźni (54%). Mężczyźni częściej niż kobiety inwestują zaś swoje oszczędności w produkty finansowe i/lub emerytalne.
Główne motywy oszczędzania to zabezpieczenie przyszłości („na czarną godzinę”) – 42% i emerytura – 39%.
– Nasze nawyki oszczędnościowe wymagają doskonalenia – w sposób regularny oszczędza mniej niż połowa badanych, a 1/3 deklaruje, że ich oszczędności pozwolą im się utrzymać maksymalnie przez 5 miesięcy. Z kolei wśród osób, które nie oszczędzają, drugą największą barierą jest brak motywacji i wiedzy jak zacząć. To pokazuje, jak ważna jest konsekwentna edukacja i dostęp do narzędzi, które motywują do gromadzenia kapitału, który będzie dla nas zabezpieczeniem – komentuje Paulina Muskała-Ruszczyk, dyrektor departamentu produktów oszczędnościowych w PKO Banku Polskim. – Cieszy fakt, że Polacy coraz chętniej korzystają z różnorodności rozwiązań, jakie są dostępne na rynku – obok klasycznych depozytów coraz chętniej wybieramy produkty inwestycyjne czy dedykowane produkty emerytalne: IKE, IKZE, PPK. To doskonały przykład, że długoterminowa edukacja przynosi pozytywne efekty.
A co z inwestowaniem?
34% pytanych deklaruje, że jest zainteresowana inwestowaniem i ma wiedzę w tym zakresie, zaś 44% – interesuje się tematem, choć brak im wiedzy. W obu tych grupach przeważają osoby młodsze (zwłaszcza, do 34. roku życia) oraz z wykształceniem wyższym. Kobiety częściej niż mężczyźni przyznają, że albo w ogóle nie interesuje ich inwestowanie (27% vs. 17% mężczyzn), albo interesuje, choć nie wiedzą, od czego zacząć – sądzi tak aż 48% kobiet i 39% mężczyzn.
Doświadczeniem inwestycyjnym może się pochwalić 46% Polaków. 38% korzystało z kilku produktów inwestycyjnych, a 8% z wielu.
86% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że pieniądze lepiej inwestować, niż trzymać „w skarpecie”, choć 82% twierdzi, że lepiej jest inwestować tak, aby mieć mniejszy zysk, ale też mniejsze ryzyko straty niż większy zysk i większe ryzyko straty.
Ponad połowa (60-70%) deklaruje przy tym, że posiada raczej niewielką wiedzę na temat finansów i ekonomii, a w ich otoczeniu nie rozmawia się na takie tematy. Jednak 2/3 badanych uważa, że inwestować można nawet mniejsze (poniżej 50 tys. zł) kwoty.
Reklama
Najpopularniejszym produktem inwestycyjnym są w Polsce fundusze inwestycyjne (miało je 40% rodaków). Podobną popularnością cieszy się inwestowanie w waluty. Co trzeci Polak nabył obligacje, 30% inwestowało na GPW, a prawie co piąty – produkty strukturyzowane (np. lokatę strukturyzowaną). Najmniej popularne produkty inwestycyjne (zaledwie po 3%) to dzieła sztuki oraz inwestycje w start-upy.
51% Polaków chciałoby przed podjęciem decyzji inwestycyjnej zasięgnąć porady eksperta (częściej kobiety – 58%). 37% polegałoby na własnym osądzie – częściej mężczyźni (46%) i osoby młodsze.
– Jesteśmy obecnie świadkami wielu zmian na rynku, które wpływają na zainteresowanie inwestowaniem. Jednak ponad połowa z nas posiada raczej niewielką wiedzę na temat finansów i ekonomii, a w ich otoczeniu nie rozmawia się na takie tematy. Chcemy to zmienić i pomóc zadbać o przyszłość finansową Polaków, m.in. poprzez nowości wprowadzane do
naszych kont zabezpieczenia emerytalnego – IKE i IKZE. Pomożemy bardziej aktywnie i świadomie inwestować oszczędności, co wpłynie na zamożność społeczeństwa. Inwestowanie jeszcze nigdy nie było tak dostępne – a najlepszy moment, żeby zacząć, jest właśnie teraz – mówi Samer Masri, Dyrektor Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego.
Wiem, że (trochę) wiem
Około połowa Polaków ocenia swoją wiedzę na temat zagadnień finansowych jako średnią. Około 20% uważa, że ich wiedza w tym obszarze jest mała lub bardzo mała, zaś niemal 30% ocenia ją jako dużą lub bardzo dużą.
Swoją wiedzę finansową istotnie lepiej oceniają mężczyźni niż kobiety (33% vs. 23% z nich uznaje, że jest ona na dobrym poziomie). Wyższej niż ogół Polaków samooceny w tym zakresie dokonują też raczej ludzie młodzi i w średnim wieku (do 44. roku życia) niż starsi, osoby posiadające wykształcenie wyższe czy te, których miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego przekracza 15 tys. zł.
Ponad 90% Polaków rozumie zależność między potencjalnym ryzykiem a zyskiem z inwestycji czy związki między dłuższym okresem spłaty a wyższymi kosztami pożyczek.
Większość Polaków czerpie swoją wiedzę na tematy finansowe ze specjalistycznych portali poświęconych tematyce finansów (27%). Równie często sięgają po poradę pracowników banków czy towarzystw ubezpieczeniowych oraz innych komercyjnych instytucji finansowych.
Najczęściej poszukiwane informacje dotyczą produktów finansowych i inwestycji, choć Polacy stosunkowo często poszukują też informacji związanych z podatkami. Rośnie też zainteresowanie sztuczną inteligencją w finansach. Główne bariery w zdobywaniu wiedzy finansowej to trudność w znalezieniu rzetelnych i przystępnych informacji.
– Osobiście mam nadzieję, że obok lokowania w tradycyjne formy jak depozyty bankowe, wzrośnie zainteresowanie rynkiem kapitałowym, inwestycjami, a szczególnie funduszami inwestycyjnymi – komentuje Rafał Madej, prezes PKO TFI. – Ambitne cele klientów będą wiązały się z koniecznością wydłużania horyzontu inwestycyjnego i rewizją podejścia do ryzyka. Dlatego istotnym elementem edukacji finansowej będzie kształtowanie umiejętności planowania finansowego i dywersyfikacji oszczędności, czyli umiejętnego dzielenia gromadzonych środków w różne produkty rynku finansowego. Pozwoli to na bardziej efektywne pomnażanie posiadanych środków i ułatwi realizację celów finansowych.
-----------------------------------
Raport "Portret Finansowy Polaków" został opracowany przez pracownię Maison&Partners na podstawie ogólnopolskiego badania Business Insider Polska i największego polskiego banku PKO BP. Raport powstał na podstawie 12050 ankiet, które czytelnicy Business Insider Polska wypełnili na przełomie lutego i marca 2025 r., udzielając odpowiedzi na ponad 60 pytań.
14.05.2025

Źródło: Jelena Stanojkovic / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania