Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Temat tygodnia
Tydzień z Fund Forum

Partner

Logo partnera

Rynek produktów inwestycyjno-ubezpieczeniowych czeka jeszcze wiele zmian

Przed instytucjami polskiego rynku ubezpieczeniowego stoi konieczność wprowadzenia istotnych zmian w sposobie działalności – zgodzili się uczestnicy panelu dyskusyjnego "Czy grozi nam marginalizacja ubezpieczycieli w strukturze oszczędności Polaków?" podczas 4. Fund Forum Analiz Online. Zarówno Krzysztof Wiecha – do niedawna członek zarządu spółek z Grupy Generali, Artur Nowak-Gocławski - szef Grupy ANG, jak i Marcin Broda wydawca i redaktor m.in. Miesięcznika Ubezpieczeniowego zwracali uwagę na błędy jakie w ostatnich latach podkopały zaufanie do spółek branży ubezpieczeniowej i inwestycyjnej.

Czy grozi nam marginalizacja ubezpieczycieli w strukturze oszczędności Polaków?, Krzysztof Wiecha, Artur Nowak-Gocławski, Marcin Broda (fot. Analizy Online)
 
Artur Nowak-Gocławski odniósł się do kwestii głośnych reklamacji i pozwów klientów na długie lata przywiązanych do regularnych produktów ubezpieczeniowo-inwestycyjnych. Przyznał, że sytuacja ta była efektem „missellingu” (nieprofesjonalnej lub nieuczciwej sprzedaży). Wtórował mu Krzysztof Wiecha zwracając uwagę na potrzebę myślenia o zabezpieczeniu przyszłości poprzez regularne oszczędzanie, wskazując jednocześnie na problem właściwej obsługi posprzedażowej klienta. Jego zdaniem bardzo często w relacji z klientem zawodzi właśnie późniejszy serwis, przez co posiadacz polisy inwestycyjnej ma poczucie, że pozostawiono go samemu sobie. Marcin Broda zauważył, że na rynku wykształciła się praktyka łączenia ubezpieczenia z inwestycją, w sytuacji gdy ubezpieczyciel faktycznie nie przejmuje na siebie żadnego ryzyka. Ewentualne negatywne skutki zmian na rynku obciążają wyłącznie klienta. Z drugiej jednak strony w jego przekonaniu wielu klientów poszukiwało takich produktów, a oferujący je agenci po prostu im je dostarczali.

  
Zdaniem panelistów, wszystkie te problemy wymuszą na branży zmianę modelu funkcjonowania ich biznesu. Według Artura Nowaka-Gocławskiego, już obserwujemy m.in. modyfikacje sposobu organizacji dystrybucji. Jeśli sama branża nie będzie skłonna do udoskonalenia ram funkcjonowania, zrobią to za nią regulatorzy, jak chociażby KNF. Zmiany te postrzega jednak jako szansę. Krzysztof Wiecha podkreślił potrzebę zmiany systemów prowizyjnych dla dystrybutorów. Obecne generują istotne ryzyko prawne dla ubezpieczycieli, z uwagi na coraz częstsze przypadki pozwów zbiorowych za pośrednictwem kancelarii prawnych. Pojawia się jednak pytanie, czy produkty bez opłat za zerwanie inwestycji za to z niska alokacją w pierwszych latach czy wysoką opłata za zarządzanie są lepsze (tańsze?) dla klientów. Wygląda na to, że niekoniecznie.
 
Poruszony został także wątek profesjonalizmu sprzedaży. Diagnoza tego obszaru nie była jednak optymistyczna. Uczestnicy dyskusji przyznali, że bardzo często stoi on na bardzo słabym poziomie. W konsekwencji doradcy udzielają klientom mylnych informacji, gdyż sami nie w pełni rozumieją mechanizmy działania oferowanych produktów. Większy nacisk kładziony jest na szkolenia z technik sprzedaży niż edukację merytoryczną. Zdaniem Marcina Brody profesjonalne doradztwo nigdy nie będzie dotyczyło szerokiej rzeczy klientów.
 
Paweł Gruber, młodszy analityk
Analizy Online
Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter
Tylko u nas

14.03.2014

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.