Ogromny spadek transferów OFE – jakie płyną z niego wnioski?
Zakaz akwizycji, który obowiązuje od początku bieżącego roku, spowodował że na rynku funduszy emerytalnych doszło do ogromnego spadku liczby transferów dokonywanych przez uczestników OFE. W sposób dobitny pokazują to dane z sierpniowej sesji transferowej, według których fundusz zmieniło zaledwie 2,1 tys. osób. Jest to poziom aż 50-krotnie mniejszy niż podczas sesji transferowych z minionego roku. Z perspektywy 16 mln klientów, którzy zgromadzili blisko 250 mld złotych w jednostkach rozrachunkowych OFE, liczba transferów jest więc nieistotna.
Dzisiejsza rzeczywistość rzuca również nowe światło na zasadność argumentacji, jaka płynęła z różnych stron rynku funduszy emerytalnych w trakcie dyskusji nad kierunkiem zmian w systemie emerytalnym. Za zniesieniem akwizycji przemawiały przede wszystkim argumenty wskazując na patologiczny charakter tego zjawiska, wysokie wynagrodzenie akwizytorów i nierzetelne praktyki służące skłonieniu do decyzji o zmianie OFE. Z drugiej strony argumentem za zaniechaniem zmian w tym obszarze było potencjalne ograniczenie konkurencyjności między OFE oraz pozbawienie uczestników głównego źródła wiedzy o systemie emerytalnym. Pomimo wielu za i przeciw Sejm ostatecznie zdecydował o całkowitym zniesieniu akwizycji, gdyż wiązała się ona ze zbyt dużą liczbą nadużyć. Kluczowym argumentem był brak zależności między wynikami OFE, a wyborami przyszłych emerytów, co podważało rolę edukacyjną akwizytorów. Z danych KNF-u wynikało również, że co druga osoba zmieniająca OFE trafiła do funduszu, który dotychczas gorzej pomnażał pieniądze swoich klientów.
W nowej rzeczywistości, czyli wraz z wprowadzeniem zakazu akwizycji łatwo wykazać, że to działania akwizytorów były praktycznie jedynym powodem, który był w stanie nakłonić uczestników do zmiany OFE. Rozwój rynku transferowego był również pochodną wynagrodzenia, jakie za swoją pracę otrzymywali akwizytorzy. Jednocześnie trudno nie zgodzić się z tezą, że skłonność do samodzielnej zmiany OFE jest wśród uczestników tego rynku bardzo niska.
Krzysztof Peć, młodszy analityk
Analizy Online
Reklama
04.09.2012

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania