Klienci nabywający polisy z UFK otrzymają pełniejsze informacje o produkcie
Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała rekomendację dobrych praktyk informacyjnych przy sprzedaży polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Dokument trafił do konsultacji Ministerstwa Finansów, KNF, UOKiK i Rzecznika Ubezpieczonych. Nawet jeśli zostanie zatwierdzona oficjalnie, to od ubezpieczyciela będzie zależało, czy zadeklaruje jej przestrzeganie. Spółki, które to uczynią, będą miały maksymalnie 12 miesięcy na pełne dostosowanie do niej wszystkich swoich produktów.
Najważniejszym punktem rekomendacji jest Karta Produktu. Każdy klient ma ją otrzymać przed podpisaniem umowy. Ma ona ułatwić porównanie kosztów i korzyści, związanych z ubezpieczeniem. W tym celu nazewnictwo opłat ma zostać ujednolicone, tak by klient otrzyma wygodne narzędzie do porównywania produktów różnych firm. Ponadto dokument nakłada obowiązek przedstawienia klientom symulacji możliwych zysków lub strat z ubezpieczenia.
Karta Produktu ma składać się z trzech głównych części:
• część ogólna – zawiera podstawowe informacje dotyczące produktu, w tym jego główne cechy, cel, zakres świadczenia, czas trwania, sposób opłacenia składki czy opis ryzyk;
• informacja o opłatach – szczegółowo rozpisane i dokładnie dopasowane do określonych kategorii opłaty; w tej części znajdą się również informacje o ewentualnych premiach i rabatach;
• symulacja ryzyka – ubezpieczyciel będzie musiał przedstawić klientowi symulację przebiegu ubezpieczenia w trzech wariantach – z obniżoną, neutralną i podwyższoną rentownością produktu; każda symulacja będzie oparta o faktycznie płaconą przez klienta składkę bądź rzeczywiste świadczenia, niosąc użyteczną informację.
Rekomendacja dobrych praktyk, w dużej mierze została oparta o PRIPs (Packaged Retail Investment Products), czyli regulację, nad którą toczą się obecnie prace w Parlamencie Europejskim. Regulacja ta opisuje informacje, które muszą zostać przekazane klientowi nabywającemu jakikolwiek produkt inwestycyjny, także ubezpieczenie. PRIPs zacznie jednak funkcjonować dopiero za kilka miesięcy.
W załączeniu treść rekomendacji oraz przykładowa karta produktu.
/az
Najważniejszym punktem rekomendacji jest Karta Produktu. Każdy klient ma ją otrzymać przed podpisaniem umowy. Ma ona ułatwić porównanie kosztów i korzyści, związanych z ubezpieczeniem. W tym celu nazewnictwo opłat ma zostać ujednolicone, tak by klient otrzyma wygodne narzędzie do porównywania produktów różnych firm. Ponadto dokument nakłada obowiązek przedstawienia klientom symulacji możliwych zysków lub strat z ubezpieczenia.
Karta Produktu ma składać się z trzech głównych części:
• część ogólna – zawiera podstawowe informacje dotyczące produktu, w tym jego główne cechy, cel, zakres świadczenia, czas trwania, sposób opłacenia składki czy opis ryzyk;
• informacja o opłatach – szczegółowo rozpisane i dokładnie dopasowane do określonych kategorii opłaty; w tej części znajdą się również informacje o ewentualnych premiach i rabatach;
• symulacja ryzyka – ubezpieczyciel będzie musiał przedstawić klientowi symulację przebiegu ubezpieczenia w trzech wariantach – z obniżoną, neutralną i podwyższoną rentownością produktu; każda symulacja będzie oparta o faktycznie płaconą przez klienta składkę bądź rzeczywiste świadczenia, niosąc użyteczną informację.
Rekomendacja dobrych praktyk, w dużej mierze została oparta o PRIPs (Packaged Retail Investment Products), czyli regulację, nad którą toczą się obecnie prace w Parlamencie Europejskim. Regulacja ta opisuje informacje, które muszą zostać przekazane klientowi nabywającemu jakikolwiek produkt inwestycyjny, także ubezpieczenie. PRIPs zacznie jednak funkcjonować dopiero za kilka miesięcy.
W załączeniu treść rekomendacji oraz przykładowa karta produktu.
/az
Pobierz:
Rynek funduszy
Puls rynku
12.04.2013

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania