Znamy projekty ustaw wprowadzających MiFID II
Ministerstwo Finansów zyska kompetencje w zakresie wysokości opłat za zarządzanie a dystrybutorzy będą musieli spełnić szereg nowych wymogów sprawozdawczych wynika z projektów ustaw
Ministerstwo Finansów opublikowało ostateczne – uwzględniające uwagi zgłoszone w toku konsultacji społecznych – projekty zmian ustawowych wdrażające unijną dyrektywę MiFID II, informuje Parkiet.
Unijna dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych, czyli tzw. MiFID II, będzie implementowana do krajowego porządku prawnego w postaci przepisów dwóch ustaw – ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Projekt żadnego z aktów prawnych nie ingeruje w system pobierania opłat przez krajowe TFI. W przedstawionych propozycjach nie ma wzmianki o ustanowieniu maksymalnego poziomu opłaty za zarządzanie funduszami, ani ograniczenia, czy też likwidacji, tzw. kick backów, czyli części opłaty za zarządzanie przekazywanej przez TFI dystrybutorowi. Propozycję wprowadzenia obu rozwiązań zgłosiła Komisja Nadzoru Finansowego wiosną br.
Mimo tego propozycje przedstawione przez Ministerstwo Finansów wprowadzają daleko idące zmiany na rynku funduszy inwestycyjnych. Wprowadzają bowiem nowe kompetencje dla Ministerstwa Finansów oraz ustanawiają wymogi wobec dystrybutorów.
Jeśli chodzi o pierwszą ze zmian, z początkiem 2019 r. minister finansów zyska kompetencję, aby - po zasięgnięciu opinii KNF - określić w drodze rozporządzenia maksymalne stawki opłaty stałej za zarządzanie funduszami inwestycyjnymi otwartymi (FIO) i specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi (SFIO).
Biorąc pod uwagę dystrybutorów, w ciągu siedmiu dni po zakończeniu każdego miesiąca będą musieli oni dostarczać TFI, którego fundusze oferują, wykaz wszystkich czynności mających na celu poprawienie jakości usługi świadczonej na rzecz inwestora lub potencjalnego inwestora, wraz ze wskazaniem kosztów poniesionych na każdą z tych czynności. To jednak nie wszystko – TFI będzie musiało - przed zapłaceniem dystrybutorowi wynagrodzenia – sprawdzić zgodność tych czynności z przepisami prawa i interesem uczestników funduszu.
Wzrost obowiązków to cena, którą branża płaci za pozostanie przy możliwości stosowania dotychczasowego modelu dystrybucji, w którym sprzedawca otrzymuje wynagrodzenie liczone jako udział w opłacie za zarządzanie funduszem. Od początku 2018 r. przekazanie tego rodzaju płatności będzie musiało poprawiać jakość świadczonych usług, a klienci będą wiedzieć o wysokości takich świadczeń.
Za: Parkiet nr 165 (2017-07-25), s. 9, Jan Morbiato, TFI i domy maklerskie zasypane dokumentami
Reklama
25.07.2017

Źródło: fotogestoeber / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania