Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9

Reklama

Analizy.pl zapraszają na Temat Tygodnia:

Tydzień z Fund Forum 2025

Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

KNF precyzuje zasady rozliczania za sprzedaż funduszy

Na stronie UKNF zostało opublikowane Uzupełnienie Stanowiska UKNF z dnia 21 grudnia 2018 r. w zakresie wymogów dokumentowania zachęt

Dla przypomnienia, celem stanowiska UKNF w sprawie przyjmowania i przekazywania „zachęt” opublikowanego w grudniu zeszłego roku było wskazanie ogólnych zasad determinujących możliwość przekazywania „zachęt” dystrybutorom oraz wskazanie praktycznych przykładów. Generalnie w nowym modelu dystrybutorzy mogą pobierać wynagrodzenie od TFI jedynie za usługi na rzecz poprawy jakości obsługi klientów. Towarzystwa zaś w celu dokonania płatności są obowiązane dokonać weryfikacji jej zasadności, w oparciu o przedstawione informacje i dokumenty.

Reklama

W sierpniu KNF przekazała przedstawicielom TFI w ramach konsultacji roboczych projekt uzupełnienia stanowiska. Ostateczną wersję opublikowano 17 września. W "Uzupełnieniu Stanowiska KNF" podtrzymano obowiązek weryfikacji kosztów przez TFI przed opłaceniem dystrybutora w oparciu o przedstawione informacje i dokumenty. W umowach między TFI a dystrybutorami powinien być zawarty opis metodologii wyliczania wynagradzania. Umowa powinna jasno wskazywać wartość ekonomiczną usługi, tak aby w oparciu o zasady jej wyceny zarówno dystrybutor mógł uzasadnić wysokość należnego mu wynagrodzenia, jak i TFI mogło dokonać weryfikacji wysokości tego wynagrodzenia. Z Uzupełnienia Stanowiska UKNF usunięto zapis mówiący o tym, że wynagrodzenie powinno odpowiadać zasadzie, że dystrybutor nie może czerpać korzyści z tytułu otrzymywanych zachęt, ponad pokrycie kosztów świadczenia tych usług.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

Zgodnie ze Stanowiskiem, wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi powinno być poparte analizą kosztową dokonaną przez dystrybutora, sporządzoną w oparciu o obiektywne kryteria, a poziom wynagrodzenia powinien być zarówno uzasadniony poziomem korzyści dla klienta, jak i dostosowany do liczby korzystających / potencjalnie mających możliwość skorzystania z tych usług klientów. Ponadto powinno opierać się na racjonalnych założeniach i nie może być oderwane od realiów rynkowych i powinno być tak określone, aby zapewniać możliwość sprawdzenia, czy wysokość należnej zachęty nie odbiega istotnie od poziomu cen rynkowych.

Wytyczne UKNF odnoszą się także do kwestii faktur wystawianych przez dystrybutorów. Zgodnie z Uzupełnieniem do Stanowiska, dystrybutorzy mogą udostępniać TFI faktury i umowy z podmiotami trzecimi, których usługi lub produkty są wykorzystywane przez dystrybutora i stanowią podstawę obliczenia wysokości zachęty, o ile jest to możliwe, w oparciu o obowiązujące umowy i przepisy prawa, a dystrybutor uznaje to za konieczne. Nie należy tego jednak traktować jako wymóg, bez spełnienia którego dystrybutor nie jest w stanie wykazać zasadności kwoty zachęty a TFI nie ma możliwości tego zweryfikować.

UKNF doprecyzował też kwestię „dowodów księgowych”. W przypadku rozliczenia dozwolonych „zachęt” wraz z fakturą dystrybutor powinien przekazać TFI dodatkowy dokument księgowy wskazujący poszczególne czynności mające na celu poprawę jakości świadczonej usługi wraz z określeniem  należnej kwoty, a nie dokumentów księgowych dokumentujących poniesione koszty.

Ponadto w ostatecznej wersji Uzupełnienia stanowiska UKNF wydłużono okres przejściowy z 30 września do końca grudnia. Powstałe w tym czasie rozliczenia  pomiędzy TFI i dystrybutorami mogą być dokonywane na dotychczasowych zasadach dokumentowania zachęt (w tym na podstawie oświadczeń dystrybutora przekazywanych TFI).

Równolegle trwają prace nad innym modelem rozliczeń pomiędzy TFI a dystrybutorami. Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami wraz z uczestnikami rynku opracowują rozwiązanie, opierające się na tzw. modelu luksemburskim. Na rynku funduszy luksemburskich funkcjonują tzw. opłaty dystrybucyjne, które mają dwie wspólne cechy. Stanowią one koszt ponoszony z aktywów funduszu (poza opłatą za zarządzanie). Poza tym w prospektach funduszy wskazuje się, że opłata dystrybucyjna jest płatna w celu zrekompensowania kosztów finansowania i wydatków poniesionych w związku ze sprzedażą tytułów uczestnictwa. Zdaniem przedstawicieli rynku taki model urealniłby poziomy opłat za zarządzanie pobieranych przez TFI, a oddzielenie tych opłat w samym statucie pozwoliłoby na przedstawienie jasnego obrazu kwestii opłat klientowi.

Tylko u nas

18.09.2019

Wykres

Źródło: SmartPhotoLab / Shutterstock.com

analizy.pl

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Co wybrać - Ike czy Ikze?
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych październik 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.