KNF proponuje zmianę zasad wyceny aktywów niepublicznych
Komisja Nadzoru Finansowego proponuje kompleksową zmianę zasad wyceny wszystkich aktywów niepublicznych funduszy inwestycyjnych - napisał KNF w opinii do projektu rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych
"W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że identyfikowane przez Urząd KNF problemy dotyczące wyceny aktywów nie ograniczają się wyłącznie do obligacji korporacyjnych, które nie są notowane na aktywnym rynku, ale obejmują również pozostałe kategorie aktywów, które można określić jako aktywa niepubliczne (przede wszystkim aktywa udziałowe) i które w zdecydowanej większości są przedmiotem lokat funduszy inwestycyjnych zamkniętych, w szczególności funduszy aktywów niepublicznych" - napisał KNF.
Reklama
"W związku z powyższym niezbędna jest kompleksowa zmiana obejmująca zasady wyceny wszystkich kategorii aktywów niepublicznych, które są przede wszystkim składnikiem lokat funduszy inwestycyjnych zamkniętych, a które to fundusze – jak wynika z dotychczasowych obserwacji UKNF – nie prowadzą aktywnej polityki inwestycyjnej (skutkującej częstymi zmianami składu portfela)" - dodano w opinii KNF.
KNF pisze, że polityka inwestycyjna tego typu funduszy często sprowadza się do zebrania środków na inwestycje od inwestorów, zbudowaniu portfela inwestycyjnego, a następnie zbyciu aktywów w określonym horyzoncie czasowym celem zwrotu inwestorom wypracowanych zysków.
"Należy przy tym wskazać, że aktualnie obowiązujące przepisy umożliwiają wycenę nienotowanych na aktywnym rynku składników lokat innych niż dłużne papiery wartościowe w oparciu o modele oraz metody wyceny wymienione w § 30 ust. 1 zmienianego rozporządzenia. Konsekwencją stosowania przedmiotowych przepisów (jak również praktyki stosowanej przez fundusze inwestycyjne) jest często księgowy wzrost wartości poszczególnych aktywów takiego funduszu inwestycyjnego, który wprost przekłada się na wyższe wynagrodzenie pobierane przez TFI" - napisano w opinii.
"Jednocześnie, w przypadku konieczności zbycia takich aktywów przez fundusz faktyczna cena sprzedaży często znacznie odbiega in minus od wyceny księgowej wykazywanej wcześniej w księgach funduszu. Oznacza to zatem, że TFI przez dłuższy okres czasu naliczało i pobierało wynagrodzenie (a więc było beneficjentem korzyści ekonomicznych) od wartości takich aktywów, podczas gdy w momencie zbycia takich lokat funduszu negatywne skutki ekonomiczne niższej ceny transakcyjnej obciążają uczestników funduszu" - dodano.
KNF uważa, że konieczne jest wprowadzenie zasad wyceny, które zminimalizują ryzyko związane z wykazywaniem wzrostu wyceny księgowej aktywów funduszu do czasu faktycznej sprzedaży tych aktywów, a jednocześnie wprowadzą symetryczny podział korzyści i ryzyk związanych z wyceną składników lokat funduszy pomiędzy TFI i uczestnikami funduszy.
"Proponujemy, aby wszystkie aktywa niepubliczne nabywane do portfeli inwestycyjnych funduszy były wyceniane w cenie nabycia z uwzględnieniem konieczności przeszacowania ich wartości w przypadku, gdy dokonywany na datę bilansową test na utratę wartości uzasadniałby dokonanie takiej korekty. Jedynym warunkiem umożliwiającym przeszacowanie wartości takich aktywów in plus byłoby zbycie istotnej części takich aktywów, traktowane jako urealnienie wartości aktywów pozostających w portfelu funduszu" - napisał KNF.
"W pozostałych przypadkach nie znajdujemy uzasadnienia dla zwiększania księgowej wartości takich aktywów w portfelach funduszy inwestycyjnych. W przypadku funduszu inwestycyjnych zasadą powinno być, aby podstawą ustalenia korzyści ekonomicznych był wpływ do funduszu określonych środków pieniężnych związanych z danym składnikiem lokat (np. w związku z wypłatą dywidendy lub w wyniku zbycia danego składnika lokat z zyskiem). Powinno to być również podstawą do pobrania stosownego wynagrodzenia (stałego/zmiennego) przez TFI wynikającego ze zwiększenia wartości aktywów funduszu" - dodał KNF.
KNF uważa, że uzasadnione jest, aby fundusze aktywów niepublicznych wyceniały nabyte spółki w cenie nabycia przez cały okres życia funduszu i od takiej wartości aktywów płaciły wynagrodzenie za zarządzanie, a dopiero zbycie danej spółki z portfela funduszu z zyskiem stanowi uzasadnienie dla naliczenia i pobrania stosownego wynagrodzenia zmiennego przez zarządzającego.
"Co istotne, zasada taka motywuje zarządzającego do aktywnego poszukiwania nabywców na spółki portfelowe funduszu, gdyż dopiero przeprowadzona transakcja po cenie wyższej niż początkowa cena nabycia stanowi przesłankę dla uzyskania przez zarządzającego wynagrodzenia zmiennego powiązanego z realnym wzrostem wartości nabytej spółki. Podkreślenia wymaga, że przedmiotowe rozwiązanie doprowadzi do symetrycznego podziału korzyści i ryzyk związanych z inwestowaniem w aktywa niepubliczne i pozytywnie wpłynie na interes uczestników, a jednocześnie zwiększy motywację zarządzających funduszami do wyważenia proporcji między zakładanym horyzontem czasowym inwestycji i płynnością funduszu, co powinno przyczynić się do rynkowej autoweryfikacji zarządzających funduszami w obszarze tworzenia i zarządzania funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi" - napisał KNF.
"Przyjęcie opisanych powyżej zasad realizuje również podnoszony przez organizacje rynkowe postulat zmniejszenia obciążeń funduszy inwestycyjnych i instytucji działających na tym rynku, co powinno pozytywnie wpłynąć na rozwój tej części rynku" - dodał KNF.
Za: PAP
27.03.2019

Źródło: Jirapong Manustrong / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania