Nowy projekt ustawy o PPK – przedstawiamy zmiany
Na portalu Rządowego Centrum Legislacji opublikowano nowy projekt ustawy o PPK. Zawiera on szereg zmian, które stanowią odpowiedź na komentarze zgłaszane przez przedstawicieli rynku
-
Środki gromadzone w ramach PPK stanowią prywatną własność
Reklama
Przeglądając nową wersję proponowanej ustawy w jednym z pierwszych artykułów znajdziemy zapis, który wskazuje, że „środki gromadzone w ramach PPK stanowią prywatną własność uczestnika PPK”. W lutym przedstawiciele rządu informowali, że kapitał ulokowany w ramach PPK należy do posiadaczy kont, a gwarancja ta nie musi mieć zapisu ustawowego. Mimo tego na rynku pojawiały się głosy wskazujące, że takie rozwiązanie rodzi ryzyko, że środki w PPK mogą zostać potraktowane jako środki publiczne i w efekcie mogą podzielić los OFE. Umieszczenie sformułowania o prywatności środków w PPK oznacza, że o tym jak środki są inwestowane decydują wyłącznie firmy prowadzące PPK i posiadacze kont.
-
Mniejsze obciążenia finansowe dla mniej zarabiających
Jeśli chodzi o uczestników nowego rozwiązania emerytalnego, Ministerstwo Finansów wprowadziło zmiany, które mają zmniejszyć obciążenie z tytułu PPK dla osób niżej zarabiających. Na problem ten zwracał uwagę m.in. Rzecznik Finansowy, który podkreślał, że składki na PPK istotnie zmniejszą dochód rozporządzalny pracowników. Zgodnie z art. 27 podstawowa wysokość wpłaty finansowanej przez uczestnika PPK wynosi 2%, czyli tak jak zakładała pierwotna wersja projektu. Jednak w odniesieniu do osób, które zarabiają mniej niż 2 100 zł miesięcznie stawka może być obniżona do 0,5%.
-
Automatyczny zapis co 4 lata
Wydłużono także okres dotyczący ponownego zapisu pracowników – w sytuacji rezygnacji z wpłat na PPK pracodawca będzie ponownie uiszczał składki nie po dwóch, lecz po czterech latach (od 1 kwietnia).
-
Niższe kary
Zapisy nowego projektu łagodzą także wymiar kary w odniesieniu do pracodawców zniechęcających do PPK – obecnie jest to kara grzywny, wcześniej była mowa również o karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do dwóch lat.
-
PPK będą oferować też PTE i ubezpieczyciele
Sporo zmian wprowadzono także w odniesieniu do instytucji oferujących PPK. Po pierwsze rozszerzono grono podmiotów, których paleta produktowa będzie mogła obejmować te rozwiązania. We wcześniejszej wersji projektu mowa była jedynie o TFI. Obecnie są to również powszechne towarzystwa emerytalne (PTE), pracownicze towarzystwa emerytalne i zakłady ubezpieczeń. Nowy zapis to reakcja na głosy przedstawicieli PTE i zakładów ubezpieczeń. Jak wskazywano, wcześniejsze rozwiązanie istotnie ograniczałoby konkurencję na rynku i wolność gospodarczą. Ponadto instytucje te mają duże doświadczenie w zarządzaniu aktywami. W odniesieniu do samych TFI wprowadzono jednak pewne ograniczenia – obecnie ustawa odnosi się jedynie do podmiotów krajowych.
Jeśli chodzi o PTE, nie znalazły się one w pierwotnej wersji projektu ze względu na fakt, że ustawie o PPK miała towarzyszyć reforma OFE i przekształcenie PTE w TFI. Natomiast w przypadku ubezpieczycieli wątpliwości wzbudzał potencjalny wpływ ryzyka ubezpieczeniowego na oszczędności emerytalne. Nowy projekt ustawy zakłada, że w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń ustawa o prawie upadłościowym nie ma zastosowania do środków zarządzanych w ramach PPK. W odniesieniu do towarzystw ubezpieczeniowych warto zauważyć, że PPK mają przyjąć formę ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego. Obecnie na rynku działają 23 towarzystwa ubezpieczeniowe z ofertą życiową. Na koniec grudnia 2017 r. wartość zgromadzonych aktywów w ramach ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych wyniosła 58,7 mld zł.
-
Wyższe wymogi w zakresie bezpieczeństwa
Choć w ujęciu podmiotowym grono potencjalnych oferujących uległo pewnemu rozszerzeniu, zaostrzono wymogi bezpieczeństwa dla instytucji kapitałowych. Według nowego projektu ustawy mogą to być podmioty, które posiadają kapitał własny w wysokości co najmniej 25 mln zł (wcześniej było to 10 mln zł) oraz 10 mln zł w środkach płynnych rozumianych jako lokaty określone dla funduszu rynku pieniężnego (warunek ten jest nowością). Jeśli chodzi o TFI podwyższony wymóg w odniesieniu do kapitałów własnych dość istotnie ograniczy liczbę podmiotów, które mogą oferować PPK – w przypadku wyższej kwoty grono uprawnionych podmiotów może być blisko dwukrotnie mniejsze.
-
Niższe koszty dla oferujących PPK
Zmniejszono natomiast koszty na rzecz portalu o PPK. Wysokość opłaty wstępnej wnoszonej na rzecz operatora portalu nie może obecnie przewyższać 750 tys. zł (wcześniej był to 1 mln zł), a opłaty rocznej nie może przekraczać 0,075% aktywów zgromadzonych w PPK (wcześniej był to 1%). Wysokość opłat ma zostać ustalona w ramach rozporządzenia Ministra Finansów. Niższe będą także koszty związane z ewidencją – jej miesięczna stawka wynosi obecnie maksymalnie 20 gr od rachunku (wcześniej było to 1 zł).
-
Nowe ramy polityki inwestycyjnej
Jeśli chodzi o same PPK, w nowym projekcie ustawy ściśle określono ramy polityki inwestycyjnej funduszy zdefiniowanej daty, które mają stanowić podstawę nowego rozwiązania emerytalnego. Wcześniej była mowa, że podmiot oferujący PPK ma zarządzać co najmniej czterema funduszami tego typu. Obecne zapisy określają ścieżkę alokacji – udziały poszczególnych klas aktywów w kolejnych okresach mają formę „widełek”. W momencie osiągnięcia tzw. zdefiniowanej daty udział akcji nie może przekraczać 15% aktywów funduszu. W momencie utworzenia funduszu instrumenty udziałowe mogą stanowić od 60 do 80% aktywów. Zwolennikiem ścisłego uregulowania polityki inwestycyjnej był m.in. Narodowy Bank Polski, co w opinii banku umożliwi standaryzację. Dopuszczono także możliwość lokowania środków w inwestycje alternatywne – limit wynosi tutaj 10% aktywów.
28.05.2018

Źródło: fotogestoeber / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania