Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Temat tygodnia
25-lecie rynku funduszy inwestycyjnych

Partner

Logo partnera

Reklamy funduszy wczoraj i dziś

Dziesięć lat temu fundusze inwestycyjne były reklamowane na potęgę w prasie, a szczególnie w telewizji. Dziś króluje internet

Mało kto dziś pamięta jak wyglądała reklama funduszy ponad 20 lat temu. Towarzystwa produkowały ulotki, biuletyny, plakaty, reklamowały się w prasie. Do dziś wspomina się w branży jak w 1998 roku Skarbiec TFI promował swój fundusz Skarbiec-Kasa. Zatrudniona, przeszkolona i odpowiednio ubrana grupa studentów rozdawała ulotki funduszu przygotowane w formie papieru wartościowego. Ważny był moment i miejsce ich rozdawania. W 1998 roku NBP zaoferował atrakcyjnie oprocentowany 3-miesięczny depozyt dla ludności, który był wypłacany pod koniec czerwca. To właśnie wtedy, pod NBP, na wychodzących z budynku ludzi z pieniędzmi czekali uśmiechnięci studenci z ulotkami funduszu.  


TFI masowo namawiały do ulokowania pieniędzy w funduszach inwestycyjnych dziesięć lat temu, u szczytu hossy. Wypracowywane wyniki robiły wtedy ogromne wrażenie, i to na nich opierał się głównie przekaz. TFI kusiły wysokimi historycznymi stopami zwrotu, „sporym zarobkiem” oraz „obiecującymi obszarami inwestycyjnymi”, czy „budującą perspektywą”. Towarzystwa namawiały do inwestowania na warszawskiej giełdzie i regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Popularna była wtedy Turcja, a także Rumunia, czy Bułgaria.
 
Kampania reklamowa funduszy Arka

 

Reklama „Zarabiaj z najlepszymi. Wybierz Arkę
 

Reklama PKO/CS TFI z Arturem Żmijewskim „Inwestuj tam, gdzie wiesz” o rumuńskiej księżniczce
 
 
Hasła obiecujące wysokie zyski sprawiały, że klienci traktowali je praktycznie jako gwarantowane. Ponadto przedstawiano wyniki historyczne, bez gwarancji powtórzenia ich w przyszłości. Informacja o ryzyku była praktycznie niewidoczna.

Sprawą zainteresowała się Komisja Nadzoru Finansowego, która w czerwcu 2007 roku ukarała trzy towarzystwa (w sierpniu kolejne cztery) zarzucając im stosowanie rozwiązań graficznych uniemożliwiających odbiorcom swobodne zapoznanie się z treścią przekazu, zbyt małą czcionkę informacji o ryzyku związanym z uczestnictwem w funduszu oraz brak ostrzeżenia, że zyski z przeszłości nie muszą się powtórzyć. TFI musiały wycofać reklamy, bądź je uzupełnić i zamieścić w prasie sprostowania. 
 
To wtedy KNF przygotowała także szczegółowe zasady reklamowania funduszy inwestycyjnych. Zgodnie z nową rekomendacją TFI są zobowiązane rzetelnie informować o osiąganych zyskach i ryzyku. Powiernicy powinni w reklamach ostrzegać, że fundusz nie gwarantuje uzyskania określonego wyniku inwestycyjnego, zaś uczestnik musi liczyć się z możliwością utraty części wpłaconych pieniędzy. Zgodnie z zaleceniami, zastrzeżenia powinny być napisane dużą czcionką lub powinien odczytać je lektor. 
 
Wbrew pozorom nie wszystkie reklamy funduszy bazują na stopach zwrotu. Coraz częściej mają one charakter reklamy wizerunkowej, w której podkreśla się długoletnie doświadczenie, dobry proces inwestycyjny, stabilność, czy bycie pionierem, jak Pioneer Pekao TFI.
 
 
 
 

Union Investment TFI: Zasmakuj w słodkich zyskach
 
Dziś najłatwiej natknąć się na reklamę funduszy w Internecie, nie mówiąc o tym, że wszystkie towarzystwa oferujące fundusze detaliczne mają swoją stronę internetową.

Coraz częściej TFI komunikują się z klientami na Facebooku (podlinkowane są fanpage'e instytucji): AgioFunds TFI, BPH TFI, Esaliens TFI, Investors TFI, Opoka TFI, czy Twitterze (AgioFunds TFI, Allianz Polska TFI, BPH TFI, BPS TFI, KBC TFINobleFunds TFI, Opoka TFI, Quercus TFI (Qnews.pl), Skarbiec TFI.

/az

Reklama

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter
Tylko u nas

07.08.2017

Reklamy funduszy wczoraj i dziś

Źródło: Shutterstock.com

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.