Nowa wersja projektu o PPK – najważniejsze zmiany
Wyłączenie PPK z podatku bankowego, ściślejsze wymogi w zakresie polityki inwestycyjnej oraz mniejsza rola TFI PFR w zarządzaniu PPK, to tylko część nowych zapisów
We wtorek 17 lipca br. opublikowano kolejną, trzecią już i podobno ostateczną, wersję projektu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (PPK). Zaproponowane regulacje uwzględniają wątpliwości zgłaszane podczas konsultacji. Nowy, planowany termin wejścia w życie ustawy to 1 lipca 2019 r. – potwierdziły się zatem wcześniejsze doniesienia, że początek przyszłego roku to zbyt szybko na wprowadzenie tak ważnej reformy.
Reklama
Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany:
-
PPK nie będą objęte podatkiem bankowym (art. 130)
Wprowadzając nowe przepisy uwzględniono postulaty sektora ubezpieczeniowego i wyłączono środki zgromadzone w ramach PPK z podstawy opodatkowania tzw. podatkiem bankowym.
-
PPK vs. PPE (art. 13)
Zgodnie z najnowszą wersją projektu pracodawca nie ma obowiązku tworzenia PPK, gdy oferuje pracownikom Pracownicze Programy Emerytalne (PPE), odprowadza składki w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia i jeśli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnianych w danym podmiocie. Wcześniej warunkiem była partycypacja co najmniej 50% pracowników.
-
Mniejsza rola Polskiego Funduszu Rozwoju w zarządzaniu PPK (art. 7-8)
Nowy projekt ustawy ogranicza rolę TFI PFR w kwestii zarządzania PPK. Zgodnie z lipcową wersją, jeśli podmiot zatrudniający nie wybierze w porozumieniu z reprezentacją pracowników instytucji finansowej oferującej PPK, musi wybrać instytucję, która oferuje najbardziej korzystne warunki zarządzania środkami. Wcześniejszy dokument nie zawierał takiego zapisu. Co więcej, gdy pracodawca nie zawrze umowy z daną instytucją w odpowiednim terminie może zawrzeć umowę albo z funduszem zarządzanym przez TFI PFR albo z innym podmiotem w wyznaczonym 30-dniowym terminie. Poprzednia wersja projektu zobowiązywała pracodawców do zawarcia umowy wyłącznie z TFI PFR .
-
Polityka inwestycyjna – ścisłe zasady lokowania środków (art. 37)
Lipcowa wersja proponowanych regulacji ściślej reguluje politykę inwestycyjną funduszy, które stanowią podstawę PPK. Projekt wprowadza listę papierów, w które mogą angażować się fundusze i ustanawia limity w stosunku do poszczególnych rodzajów aktywów. Dla przykładu w części udziałowej przynajmniej 50-procentowy udział w aktywach muszą mieć akcje spółek WIG20, a przynajmniej 20-procentowy udział muszą mieć spółki notowane poza Polską. Ponadto maksymalnie 20-procentowy udział mogą mieć spółki z indeksu mWIG40 i maksymalnie 10% mogą stanowić inne niż w/w spółki notowane na GPW. Określono także, w jakie fundusze może być inwestowany kapitał. Mogą to być jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych, których koszty całkowite nie przekraczają 0,3% aktywów netto w skali roku. Udział tych funduszy nie może przekraczać 30% portfela. Co więcej, jeśli dany fundusz lokuje środki w produkty z oferty własnego towarzystwa lub tej samej grupy kapitałowej, fundusz bazowy nie może pobierać wynagrodzenia za zarządzanie od aktywów zgromadzonych w ramach PPK.
-
Wyższe wymagania w zakresie success fee (art. 49)
Wprowadzono także bardziej restrykcyjne wymagania upoważniające podmioty zarządzające PPK do pobierania tzw. opłaty za sukces. Wcześniej mowa była o osiągnięciu wyniku przewyższającego stopę referencyjną (ma ona zostać wskazana przez Ministra Finansów w rozporządzeniu). Zgodnie z lipcowym projektem, by obciążyć uczestników PPK kosztami, stopa zwrotu w danym roku nie tylko musi przewyższać określony benchmark, ale również musi być dodatnia.
-
Niższe składki dla osób z niższym wynagrodzeniem (art. 27)
Zmianie uległa wysokość wynagrodzenia, które pozwala pracownikom na zmniejszenie stawki opłacanych składek z 2% do minimalnie 0,5%. Zgodnie z obecnie proponowanymi zapisami mogą to zrobić osoby, których wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia. Wcześniej mowa była o 2 100 zł.
-
Opłata roczna – ścisłe wytyczne (art. 32)
Nowy projekt ustawy ściślej reguluje warunki przyznawania opłaty rocznej, która wynosi 240 zł. W lipcowym projekcie pojawiają się wytyczne w stosunku do osób, które uiszczają składki niższe niż 2% - wcześniej kwota ta miała być wypłacana bezwarunkowo.
-
Opłata powitalna dla wszystkich (zniknął art. 129 – był w starym projekcie)
Z nowego projektu ustawy zniknął zapis, który ogranicza grono uprawnionych do opłaty powitalnej wyłącznie do osób, które przystąpiły do PPK do 31 grudnia 2020 r.
18.07.2018

Źródło: fotogestoeber / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania