Polacy i inwestycje – źródła wiedzy (badanie IZFiA)
Jakie są głównie źródła wiedzy Polaków o oszczędzaniu i inwestowaniu? Komu ufamy, gdy chodzi o pieniądze? Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami przeprowadziła badanie na ten temat.
Jak oddzielić rzetelne porady finansowe od przypadkowych opinii czy niezweryfikowanych treści? IZFiA zapytała Polki i Polaków, skąd czerpią wiedzę o oszczędzaniu i inwestowaniu, komu ufają najbardziej, a komu z rezerwą. Autorzy badania sprawdzili też, jak wygląda korzystanie z usług doradców inwestycyjnych i jakie formy kontaktu są najchętniej wybierane.
Reklama
Z badania wynika, że Polacy najczęściej sięgają po informacje o oszczędzaniu i inwestowaniu od osób, którym ufają – rodziny, przyjaciół i znajomych (35%). Niemal równie popularne są artykuły i poradniki dostępne w internecie (33%) oraz strony internetowe instytucji finansowych, takich jak banki czy towarzystwa ubezpieczeniowe (również 33%). Nieco rzadziej wskazywani pod tym względem byli pracownicy banków (28%) oraz media społecznościowe (23%).
Zdecydowanie największym zaufaniem cieszą się jednak nie znajomi, lecz raporty firm inwestycyjnych – choć korzysta z nich tylko 9% badanych, aż 67% tej grupy deklaruje, że "raczej ufa" ich treściom, a kolejne 19% – że "w pełni ufa". Wysokim zaufaniem cieszą się też bliscy oraz strony internetowe instytucji finansowych. Z kolei media społecznościowe, mimo że stosunkowo popularne, wzbudzają największy sceptycyzm – prawie połowa korzystających z nich (49%) wskazała, że „ani ufa, ani nie ufa” przekazywanym tam treściom – co pokazuje, że media społecznościowe traktujemy raczej jako źródło inspiracji niż konkretnej, wiarygodnej wiedzy.
Z usług doradcy inwestycyjnego korzysta 21% badanych. W kontaktach z doradcą najczęściej wybierają spotkania osobiste (63%), ale popularne są też rozmowy telefoniczne (42%) i konsultacje online (39%). Choć to wciąż niewielka część społeczeństwa, kanały kontaktu pokazują, że osoby korzystające z profesjonalnego wsparcia cenią sobie bezpośrednią i zaufaną relację.
Badanie zostało zrealizowane dwiema metodami przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Pierwszą z nich było badanie ilościowe CAWI (Computer Assisted Web Interview), przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie celowej N=610 osób w wieku 27–60 lat, oszczędzających lub inwestujących w różne produkty finansowe (w tym co najmniej 100 osób oszczędzających wyłącznie w formie lokat bankowych). Dodatkowo, w celu pogłębienia wyników, przeprowadzono badanie jakościowe z wykorzystaniem techniki indywidualnych wywiadów pogłębionych online (IDI). Badaniem objęto 10 osób w wieku 27–40 oraz 50–60 lat – kobiet i mężczyzn, z co najmniej średnim wykształceniem, pochodzących z różnych regionów Polski.
Pełny raport z badania zostanie opublikowany pod koniec września b.r. w serwisie internetowym IZFiA. Będzie to wartościowe źródło wiedzy zarówno dla konsumentów, jak i dla instytucji finansowych oraz twórców narzędzi wspierających zarządzanie finansami osobistymi.
11.09.2025

Źródło: tsyhun / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania