Napływ środków do funduszy inwestycyjnych (wrzesień 2016)
We wrześniu saldo wpłat i wypłat do funduszy inwestycyjnych wyniosło według naszych szacunków +5,3 mld zł, czyli najwięcej od grudnia 2015 roku.
Tak wysoka wartość to jednak głównie efekt wpłaty znacznych środków do zaledwie jednego funduszu aktywów niepublicznych. W przypadku funduszy przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców nadwyżka wpłat nad wypłatami wyniosła nieco ponad +1,0 mld zł, co oznacza, że od 3 miesięcy utrzymuje się na podobnym poziomie. Również struktura sprzedaży przedstawia się podobnie. We wrześniu klienci najchętniej nabywali jednostki i certyfikaty funduszy o niższym poziomie ryzyka. Fundusze z większym udziałem akcji w portfelach doświadczały głównie odpływów.
Zdecydowanie największą przewagę wpłat nad wypłatami odnotowały we wrześniu fundusze dłużne, które pozyskały netto ponad +0,7 mld zł. Miniony miesiąc był bardzo udany dla funduszy obligacji korporacyjnych, do których trafiło +0,3 mld zł nowego kapitału. To najlepszy wynik sprzedażowy od maja 2015 roku. Oprócz funduszy BZ WBK TFI, które już od 6 miesięcy dzierży pałeczkę lidera w tym segmencie rynku, we wrześniu wyróżniały się Millennium TFI, Open Finance TFI oraz Aviva Investors Poland TFI. Przewagę wpłat nad wypłatami odnotowały także fundusze obligacji skarbowych, jak i te o uniwersalnej strategii. W przypadku rozwiązań inwestujących na zagranicznych rynkach bilans sprzedaży przekroczył +0,1 mld zł.
Drugi miesiąc z rzędu wysoką nadwyżkę wpłat nad wypłatami osiągnęły fundusze gotówkowe i pieniężne, które pozyskały ponad +0,5 mld zł. Aż trzy fundusze z tego segmentu znalazły się w gronie 5 najpopularniejszych rozwiązań we wrześniu: Investor Płynna Lokata (Investor FIO) z ponad +0,1 mld zł nowych środków, PZU Gotówkowy (PZU FIO Parasolowy) oraz PKO Skarbowy (Parasolowy FIO) - największy fundusz detaliczny na rynku, z aktywami wartymi aż 4,5 mld zł.
W przypadku pozostałych 8 segmentów rynku bilans sprzedaży był zdecydowanie niższy. Wśród nich wyróżniły się fundusze ochrony kapitału (+64 mln zł), których sprzedaż od miesięcy oparta jest właściwie na jednym funduszu – Quercus Ochrony Kapitału. Choć nieco wyższy bilans sprzedaży osiągnęły fundusze absolutnej stopy zwrotu, to skala była w pewnym stopniu rozczarowująca. Nadwyżka wpłat nad wypłatami wyniosła niecałe +70 mln zł i była najniższa od 8 miesięcy.
Jednak to fundusze akcyjne i mieszane odnotowały zdecydowanie słabsze wyniki. Fundusze akcyjne drugi miesiąc z rzędu, i siódmy w tym roku, zakończyły z przewagą umorzeń. Klienci wypłacali swoje oszczędności zarówno z produktów dających ekspozycję na krajowy rynek akcji (zarówno małe i średnie spółki, jak i szeroką), jak i z funduszy akcji zagranicznych. W sumie, licząc od początku roku, bilans sprzedaży funduszy akcyjnych przekroczył już -2,2 mld zł.
W przypadku funduszy mieszanych wrzesień był z kolei już szóstym miesiącem z rzędu z ujemnym saldem wpłat i wypłat. Dość zaskakująca była jednak skala umorzeń (-250 mln zł) oraz fundusz, który w dużym stopniu przyczynił się do słabego wyniku. Najwyższy odpływ odnotował bowiem PZU Stabilnego Wzrostu Mazurek, który od lat wyróżniał się ustabilizowaną sprzedażą. We wrześniu odnotował nadwyżkę umorzeń przekraczającą -0,1 mld zł, najwięcej ze wszystkich funduszy detalicznych na rynku. Prawdopodobnie wycofane środki zostały przetransferowane do funduszy bezpiecznych tego towarzystwa, które mają za sobą bardzo udany miesiąc.
Po udanym trzecim kwartale bilans sprzedaży funduszy detalicznych po 9 miesiącach wynosi +3,7 mld zł. Choć to niezły wynik, to odpowiada za zaledwie połowę tego, co pozyskały fundusze w analogicznym okresie 2014 czy 2015 roku, nie mówiąc o +12 mld zł pozyskanych w pierwszych 9 miesiącach 2013 roku.
W samym wrześniu najwięcej nowych aktywów do funduszy szeroko dostępnych pozyskały Pioneer Pekao TFI (+126 mln zł), dla którego był to trzeci dobry miesiąc w tym roku, TFI PZU (ponad +1,0 mld zł od początku roku) oraz Skarbiec TFI (najlepszy miesiąc w tym roku).
Najwyższe ujemne saldo wpłat i wypłat odnotowała natomiast Opera TFI (ponad -90 mln zł).
Anna Zalewska
Analizy Online
Reklama
12.10.2016

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania