Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9

Reklama

Amundi Polska TFI zaprasza na Temat Tygodnia:

Tydzień z funduszami mieszanymi

Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

Pomysły KNF na poprawę systemu emerytalnego w Polsce

Komisja Nadzoru Finansowego przeanalizowała zmiany w systemie emerytalnym od 1999 roku, zdefiniowała szereg zagrożeń i przedstawiła zestaw rekomendacji

Poprzedzona Przeglądem systemu emerytalnego przebudowa II filara ubezpieczeń społecznych z 2014 roku doraźnie poprawiła kondycję finansów publicznych, jednak pociągnęło to za sobą niekorzystne skutki ekonomiczne i społeczne - czytamy w raporcie KNF.

Otwarte fundusze emerytalne były pomyślane nie tylko jako element bezpieczeństwa emerytalnego, ale również kluczowy długookresowy inwestor instytucjonalny, mogący uczynić z warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych regionalne centrum finansowe. Nie do przecenienia był również społeczno-edukacyjny wymiar reformy emerytalnej z 1999 roku: odbudowa nadwątlonego zaufania do systemu ubezpieczeń społecznych i zmiana percepcji istoty samych składek emerytalnych, co mogło chociażby skutkować ograniczeniem szarej strefy.

Opracowanie KNF zawiera kompleksową analizę zmian w systemie emerytalnym od 1999 roku, zarówno w obrębie części kapitałowej, jak i repartycyjnej. W szczególności zwrócono uwagę na kwestię długu ukrytego w części repartycyjnej systemu – kwestii kluczowej, a całkowicie pominiętej w Przeglądzie, na rolę II filara na rynku kapitałowym, czy wreszcie ryzyko związane z przebudową i marginalizacją OFE. Zwrócono też uwagę na konieczność dalszych starań, celem upowszechnienia dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnych.

Diagnoza wskazuje na szereg zagrożeń, które nie tylko nie zostały zmitygowane, ale wręcz pogłębione zmianami prawnymi z 2014 roku. Pochodną diagnozy jest holistyczny zestaw rekomendacji, który ma poprawić zbilansowanie i bezpieczeństwo zarówno w I, jak również w II filarze ubezpieczeń społecznych.

W szczególności zaproponowano:
- zmianę zasad waloryzacji konta i subkonta ZUS,
- ujawnienie długu ukrytego,
- dywersyfikację lokat i zmianę kryteriów efektywnościowych w II filarze,
- wprowadzenie nowych zasad domyślnego członkostwa w OFE
oraz wiele innych szczegółowych rozwiązań służących długookresowemu zbilansowaniu systemu emerytalnego i bezpieczeństwu dzięki różnorodności.

Szczegóły w załączonym raporcie KNF "Sektor funduszy emerytalnych w Polsce - ewolucja, kształt, perspektywy" (link do załącznika jest pod obrazkiem)

Reklama

Pobierz:

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter
pdf

Sektor_funduszy_emerytalnych_w_Polsce_2016.pdf

Tylko u nas

15.06.2016

Źródło: Syda Productions / Shutterstock.com

analizy.pl

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Inwestuj w IKE z kupfundusz.pl
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych październik 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.