Trendy e-commerce w Polsce — prognozy rynkowe i co to oznacza dla małych sprzedawców
Rosnąca liczba kupujących online, nowe sposoby płatności i presja ze strony marketplace’ów – tak wygląda przyszłość e-handlu w Polsce. Sprawdź, jak jako mały sprzedawca nie tylko przetrwać, ale też rozwijać sprzedaż.
Szybki obraz rynku i prognozy. Co właściwie wiemy?
Nie da się ukryć, że Polski rynek e-commerce jest duży. A na dodatek nadal rośnie. Już w 2024 roku Warsaw Enterprise Institute szacował jego wartość na aż 140 mld złotych. Według prognoz w 2025 roku ma on przekroczyć wartość 150 mld złotych. Co to oznacza? Że popyt wciąż rośnie, choć tempo jego wzrostu będzie umiarkowane.
Wszelkiego rodzaju marketplace’y, czyli platformy takie jak Allegro, Amazon czy EmpikPlace, przejmują znaczący udział w sprzedaży on-line. To właśnie one przodują w sprzedaży i odnotowują wzrost liczby aktywnych kupujących. Co za tym naturalnie idzie, sieci inwestują w logistykę. Obecnie klient oczekuje szybkiej i wygodnej dostawy.
Istotne są także formy płatności. Tu także liczą się te, które są szybkie i najlepiej mobilne rozwiązania, takie jak BLIK czy płatności kartą. Jak podaje sam BLIK, w 2024 roku klienci wykonali z jego pomocą aż 1,4 miliardy płatności. Płatności typu „one-click” czy te odroczone powoli stają się standardem.
Główne trendy, które warto będzie znać
Dominacja modelu omnichannel i rosnąca rola marketplace’ów
Klienci chcą mieć spójne doświadczenie bez względu na kanał: sklep internetowy, sprzedaż na Allegro, social commerce czy sprzedaż offline’owa. Marketplace’y nadal przyciągają dużą część ruchu i konwersji. Jednocześnie nieustannie wzrasta liczba alternatywnych platform w szczególności tych międzynarodowych i azjatyckich. Nietrudno zatem spodziewać się, że konkurencja cenowa i logistyczna będzie naprawdę silna.
Mobile commerce i social commerce
Już teraz większość klientów robi zakupy poprzez urządzenia mobilne. Jeśli chcesz jako mały biznes utrzymać się na powierzchni, musisz zainwestować w stronę, która będzie responsywna. Szybkie ładowanie i prosta ścieżka zakupowa to podstawa.
Kolejną istotną rzeczą będzie social commerce, czyli sprzedaż przez media społecznościowe. Według raportu Report Linker, integracje platform sprzedażowych z socialami takimi jak Instagram, Facebook czy TikTok, będą zyskiwać, zwłaszcza w segmencie młodszych kupujących. Warto zatem poważnie zainteresować się prowadzeniem swoich SoMe tak, by nie pozostać w tyle.
Płatność i sposób dostawy
Jak już wspomnieliśmy, polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z natychmiastowych płatności mobilnych, takich jak BLIK. Ważna dla nich jest również szybka dostawa. Jeśli jeszcze nie oferujesz tego typu płatności i dostawy w swoim sklepie, rozważ wprowadzenie tego jak najszybciej, by nie tracić konwersji.
Koszty logistyczne i automatyzacja
Koszty dostaw rosną, a duzi gracze na rynku nieustannie inwestują w infrastrukturę. Jako mały sprzedawca musisz szukać bardziej efektywnych rozwiązań. Integruj platformę sprzedażową z usługami kurierskimi i automatyzuj obsługę zamówień tam, gdzie ma to sens.
Jak nowoczesne oprogramowanie może Ci w tym pomóc?
Dla wielu małych i średnich graczy na rynku wybór odpowiedniej platformy sklepowej to decyzja czysto strategiczna. Warto postawić na rozwiązanie, które jest sprawdzone i skuteczne. Przykładem tego może być nasze rodzime oprogramowanie Sky-Shop. To bezpieczna platforma, dzięki której możesz prowadzić swój własny sklep internetowy.
Umożliwia ona łatwą integrację z popularnymi marketplace’ami, takimi jak Allegro czy EmpikPlace, a także z popularnymi firmami kurierskimi. Wbudowana bramka płatności pozwala szybko uruchomić sprzedaż bez konieczności żmudnej konfiguracji. Do dyspozycji masz również nowoczesny, intuicyjny kreator wyglądu sklepu – wystarczy kilka kliknięć, by stworzyć estetyczny, przejrzysty i dopasowany do marki layout, również w wersji mobilnej.
Konkretny plan. Co powinien zawierać?
Przede wszystkim zacznij od solidnego audytu swojego sklepu, w tym mobilnej ścieżki zakupowej klienta. Krok po kroku sprawdzaj wszystko, co może być istotne z punktu widzenia klienta.
- Koniecznie napraw najważniejsze funkcje; naprawdę nie warto na tym oszczędzać. Jeśli klient się zdenerwuje, może uciec do konkurencji.
- Kolejną istotną rzeczą będzie wprowadzenie szybkich metod płatności BLIK i przynajmniej jednej metody odroczonej płatności, o ile pasuje to do Twojego asortymentu.
- Uruchom sprzedaż na przynajmniej jednym dużym marketplace’ie. Pamiętaj o tym, co masz już na stanie. Warto korzystać z integracji i automatyzacji, które oszczędzą Ci dużo czasu i nerwów.
- Przejrzyj swoją ofertę i sposób jej prezentacji w sklepie. Zadbaj o dobrej jakości zdjęcia, zrozumiałe opisy i przejrzyste karty produktowe. Dobrym pomysłem jest zaprezentowanie innych wersji tego samego produktu lub zaproponowanie zestawu.
- Potem warto zabrać się za automatyzację wysyłki. Zintegruj platformę sprzedażową z co najmniej kilkoma kurierami, aby klienci mogli wybrać swoich ulubionych, generuj etykiety i wysyłaj klientom powiadomienia SMS i e-mail.
Przyjrzyj się kosztom dostawy i marżom. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ustalić minimalną kwotę dostawy lub darmową dostawę powyżej konkretnego progu. Wielu klientów chętnie dołoży produkt lub dwa, aby nie płacić za kuriera.
Kiedy uda Ci się ogarnąć większość z tych rzeczy, warto wypróbować nowe systemy rekomendacji. Nie musi to być od razu coś bardzo skomplikowanego. Wystarczy bardzo prosty komunikat wyświetlający się przy danym produkcie taki jak „klienci tacy jak Ty kupili również”.
Nie musisz wdrażać całego planu w jednym czasie. Może to tylko doprowadzić do zbędnego chaosu. Najważniejsza jest konsekwencja w działaniu. Rozłóż wszystkie te kroki na 6 do 12 miesięcy i stopniowo, acz konsekwentnie, je wprowadzaj.
Monitoruj postępy i testuj, co sprawdza się w Twoim sklepie, a co nie. Warto mieć na uwadze, że nie każdy sklep e-commerce jest taki sam. U jednych siłą napędową sprzedaży są social media, inni wygrywają dzięki unikalnym cechom samych produktów.
Jakie istnieją ryzyka i jak ich uniknąć?
Przede wszystkim nie polegaj za bardzo na jednym marketplace’ie. Postaraj się w miarę możliwości dywersyfikować kanały sprzedaży. Nie bój się także negocjować umów z platformami kurierskimi. Cały czas trzymaj rękę na pulsie i analizuj koszty oraz to, jak szybko przesyłki trafiają do klientów. Brak kontroli nad logistyką szybko może przysporzyć niechcianych kłopotów.
Miej na uwadze to, co wcześniej zostało już wspomniane w artykule, czyli słabe doświadczenia mobilne. Przetestuj swoją stronę na urządzeniach, gdzie jest niski transfer danych i sprawdź, jak możesz poprawić doświadczenia klienta. Niedopasowane metody płatności również mogą zniechęcić klientów. Brak dostępnych popularnych metod może skutecznie odwieźć potencjalnego klienta od zakupu.
Praktyczne wskazówki dla małych sprzedawców. To opłaca się robić
Choć ta rada może zabrzmieć dość oczywiście, to warto o niej wspomnieć. Przede wszystkim sprzedawaj tam, gdzie są klienci. Nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę. Bądź obecny na marketplace’ach, ponieważ daje Ci to dostęp do dużego ruchu. Miej jednak na uwadze marże i wysoką konkurencję.
Dlatego w międzyczasie rozwijaj także własny sklep i traktuj go jako kanał budowania marki własnej i relacji z klientem. Pozostając przy stronie, zadbaj, aby ta była maksymalnie responsywna i miała jak najmniej kroków zakupowych. Testuj procesy zakupowe i pamiętaj o złotej zasadzie: jeśli coś irytuje Ciebie, to prawdopodobnie irytuje też klienta.
Następnym równie ważnym krokiem będzie zainwestowanie w SEO i content. To da Ci długoterminową przewagę. Dobra widoczność w wyszukiwarce i wartościowy opis produktu zbudują Ci trwały ruch organiczny. Taką przewagę trudno jest podrobić i skopiować tak, jak można zrobić to z atrakcyjną promocją.
Na koniec analizuj zachowania użytkowników na stronie. Sprawdź, co doprowadza do porzuconych koszyków i jakie są główne źródła ruchu. Równocześnie jasno komunikuj politykę prywatności i przestrzegaj zasad RODO. Zaufanie to, wbrew pozorom, kolejny element udanej konwersji.
Ruszaj i działaj!
Polski e-commerce dojrzewa, ale wciąż daje Ci ogrom możliwości. A już zwłaszcza tym, którzy potrafią szybko reagować na zmiany i obserwują rynek.
Oczekiwania klientów rosną, pozycja marketplace’ów się wzmacnia i a mobilne zakupy rosną na znaczeniu. Wbrew pozorom nie są przeszkody.
To jasny sygnał, że handel on-line wkracza w kolejną fazę rozwoju i Ty jako mały sprzedawca, masz teraz doskonałą okazję uczestniczyć w tym procesie, pozyskując nowych klientów. Wdrażaj poprawki, testuj nowe rozwiązania i przygotuj się na nową erę sprzedaży internetowej.
27.10.2025
Źródło: pexels.com
Artykuł sponsorowany
