Konsument nowym tematem inwestycyjnym
Śmiało możemy założyć, że bez konsumenta nie byłoby gospodarki. Wszystkie dobra i usługi muszą mieć przecież swoich odbiorców. To on zatem w dużej mierze odpowiada za rozwój przedsiębiorstw.
Zachowania konsumenta w ostatnim czasie stały się przedmiotem wielu badań. Staramy się dowiedzieć, jak zmieniają się jego preferencje, jak rośnie świadomość dokonywanych wyborów, a w końcu jak w przyszłości może kształtować swoje decyzje zakupowe. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu tematowi.
Demograficzne zmiany na pierwszym planie
Jedną z bolączek dzisiejszego świata, szczególnie państw lepiej rozwiniętych, jest niski wskaźnik urodzeń i jednocześnie szybko rosnąca populacja osób powyżej 65 roku życia. Ma to niebagatelny wpływ na kształt gospodarek. Spodziewamy się, że w najbliższym czasie zwiększy się m.in. popyt na usługi związane z opieką nad seniorami, a także na produkty do nich skierowane. Styl życia dzisiejszych emerytów różni się jednak od tego, jak swoją jesień życia spędzały poprzednie pokolenia. Dziś seniorzy są bardziej skłonni przeznaczać swoje środki finansowe na dobra luksusowe, podróże oraz ogólnie pojmowane podwyższenie komfortu życia. Chociaż emerytura na ogół kojarzy nam się z pewnymi ograniczeniami wydatków, w gospodarkach rozwiniętych osoby starsze coraz częściej mogą pozwolić sobie na spełnianie marzeń – tych materialnych, a także tych związanych z nowymi doświadczeniami.
Konsument chce o siebie zadbać
Jednym z dynamiczniej rozwijających się zjawisk wśród konsumentów jest zwiększone zainteresowanie usługami związanymi z dbałością o zdrowie, dobrostan psychiczny, a także kondycję fizyczną. Globalny rynek wellness jest wart ponad 1,8 biliona dolarów. Szacuje się, że będzie rósł nadal od 5 do 10 proc. rocznie. Wysoką dynamikę obserwujemy także w przypadku produktów i usług związanych z odchudzaniem. Problem nadwagi i otyłości dotyka coraz większą część społeczeństwa. Nie powinno więc dziwić, że chcemy mu zapobiegać, a jeśli na to jest już za późno, to minimalizować jego skutki.
Ze zdrowiem i wellness związany jest jeszcze jeden trend obecny wśród dzisiejszych konsumentów – dążenie do długowieczności. Oczekuje się, że rynek przeciwdziałania starzeniu się osiągnie wartość 44,92 mld USD do 2031 roku. Prawie 30 proc. konsumentów deklaruje, że ćwiczy, aby żyć długo i zdrowo, a aż ponad 60 proc. z nich uważa, że warto inwestować w produkty i usługi, które pomagają cieszyć się witalnością w podeszłym wieku.
Cyfrowa i technologiczna rewolucja
Życie konsumenta w dużej mierze toczy się w przestrzeni cyfrowej. Niezwykle popularne są zakupy online, a w ostatnim czasie pojawiła się dynamicznie rozwijająca się nowość – zakupy na platformach społecznościowych. Szacunki wskazują, że ten sektor może rosnąć nawet o 28 proc. rocznie. Warto jednak podkreślić, że w Internecie szukamy nie tylko zakupów. Duży udział w czasie, który spędzamy w sieci, ma rozrywka. Tutaj prym wiodą różnego rodzaju platformy streamingowe, które odmieniły sposób, w jaki korzystamy z filmów i seriali. Ważnym sektorem są także usługi związane z płatnościami cyfrowymi, w tym wirtualne portfele, kryptowaluty i transakcje oparte o blockchain.
Z postępem w świecie cyfrowym i technologicznym nieodłącznie związane są także różnego rodzaju urządzenia. Na rynku pojawiają się nowe pomysły, które mają podnieść komfort naszego życia. Szybko rozwija się sektor asystentów życia – urządzeń, które pozwalają na automatyzację często wykonywanych przez nas zadań. Rozwój AI może jeszcze bardziej napędzić ten proces.
Za zmianami w stylu życia konsumentów idą także nowe pomysły inwestycyjne. Szybko rozwijające się trendy pozwalają wytypować sektory, którymi warto się interesować. Postawienie konsumenta w centrum inwestycji pozwala odejść od klasycznego schematu inwestowania, np. tylko w małe i średnie spółki albo spółki technologiczne, na rzecz dokonywania inwestycji w akcje emitowane przez spółki oferujące dobra lub usługi dedykowane konsumentom, cechujące się wysoką rozpoznawalnością, atrakcyjnością lub wpisujące się we współczesne trendy.
Tak rozumiane inwestycje może charakteryzować bardzo szeroka dywersyfikacja, która z jednej strony da szansę na generowanie dodatniej stopy zwrotu, a z drugiej może stanowić „bufor bezpieczeństwa” – podatność na straty w momencie, kiedy jeden z sektorów będzie radził sobie gorzej, będzie niższa z uwagi na zróżnicowanie spółek w portfelu. Na takie podejście do inwestycji stawiają zarządzający nowego subfunduszu Generali Investments TFI S.A. – Generali Akcji: Lifestyles.
Informacja prawna
Materiał reklamowy Generali Investements TFI S.A., niewystarczający do podjęcia decyzji inwestycyjnej oraz oceny ryzyka związanego z inwestycją w Generali Akcji: Lifestyles (Subundusz) wydzielony w ramach Generali Fundusze Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty ("Fundusz").
Inwestycja w Subfundusz jest obarczona ryzykiem, przed podjęciem ostatecznych decyzji inwestycyjnych zapoznaj się z Prospektem Informacyjnym, Dokumentem zawierającym kluczowe informacje (KID) oraz Informacją dla Klienta AFI. Towarzystwo ani Fundusz nie gwarantują realizacji założonego celu inwestycyjnego ani uzyskania określonego wyniku. Musisz liczyć się z możliwością zmniejszenia lub utraty zainwestowanych środków. Indywidualna stopa zwrotu z inwestycji nie jest tożsama z wynikami inwestycyjnymi Subfunduszu i jest uzależniona od wartości jednostki uczestnictwa w momencie jej zbycia i odkupienia przez Subfundusz oraz od poziomu pobranych opłat manipulacyjnych i podatku obciążającego dochód z inwestycji. Opodatkowanie zależy od indywidualnej sytuacji i może ulec zmianie w przyszłości. Na zasadach określonych w Prospekcie Funduszu — ze względu na skład portfela Subfunduszu oraz realizowaną strategię zarządzania — Wartość Aktywów Netto Subfunduszu może podlegać dużej zmienności.
Pełna treść noty prawnej oraz stosowne dokumenty dotyczące Subfunduszu dostępne są na stronie https://generali-investments.pl/contents/display-article/klient-indywidualny/generali-akcji-lifestyles
Generali Investments Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. ("Towarzystwo") z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Senatorskiej 18 (00-082 Warszawa), wpisane do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejestrowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 50329, NIP: 527-10-24-937, kapitał zakładowy 21 687 900,00 PLN, opłacony w całości, działa na podstawie decyzji Komisji Papierów Wartościowych (obecnie: Komisja Nadzoru Finansowego) z dnia 1 czerwca 1995 r., nr decyzji KPW-4073-1\95.
Materiał aktualny na dzień 1 października 2024 r.
21.10.2024
Artykuł sponsorowany


Źródło: Shutterstock / Chayanit