Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Temat tygodnia
Gwiazdki w nowym wydaniu

Rating czy Ranking? Co różni te oceny?

Podobna nazwa, różna dawka informacji. Obie miary mogą być wykorzystywane w analizie i doborze funduszy do portfela. Jednak są między nimi dość istotne różnice, o których warto wiedzieć. Czym są Rankingi i Ratingi Analiz Online?

Współcześnie inwestorzy są uzbrojeni w wiele narzędzi, wskaźników czy parametrów. Być może w zbyt wiele, przez co wybór funduszy do portfela może bardziej kojarzyć się z odrabianiem nieciekawej pracy domowej, niż faktycznym dbaniem o swoje finanse. Czytelnicy serwisu analizy.pl szczęśliwie mają do dyspozycji oceny, które można potraktować jako scyzoryk szwajcarski rynku inwestycji. Konkretnie, są to Rankingi oraz Ratingi Analiz Online. Przedstawiamy ich krótki opis, a następnie nakreślamy różnice między nimi, jak i cechy wspólne.

Reklama

Ranking

Ranking to miara ilościowa, czyli w praktyce sprowadzająca się do wykorzystania wzorów matematycznych. Ranking bazuje na tzw. wskaźniku information ratio. Jest to nic innego jak relacja dwóch wielkości:

  • Różnicy pomiędzy wynikiem funduszu, a średnią dla grupy porównawczej
  • Tzw. tracking error, czyli przeciętnej różnicy pomiędzy wynikami funduszu, a jego grupą porównawczą.

Dokładniejszy opis formuły obliczeniowej zawarliśmy w artykule „Efektywność, głupcze” .

Parametr Information ratio jest powszechnie wykorzystywany w finansowym świecie, głównie z uwagi na łatwość jego interpretacji czy relatywnie nieskomplikowaną formułę. Faktycznie informuje nas o tym, ile zarobił zarządzający funduszem przy określonym ryzyku. Czyli aby otrzymywać wysokie information ratio, fundusz musi legitymować się tak wysoką stopą zwrotu, jak i relatywnie niskim ryzykiem na tle swoich konkurentów.

Po tym, jak information ratio zostanie obliczony dla funduszy w zadanej grupie, są one rangowane według wartości wskaźnika. Najlepsze 15% z nich otrzymują notę 5 w skali pięciostopniowej, najsłabsze zaś ocenę 1. Dokładniejsze informacje na ten temat można znaleźć w „Metodologii Rankingów Funduszy”.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

Rating

Rating to ocena ilościowo-jakościowa. Oznacza to, że analitycy Analiz Online wykorzystują nie tylko miary matematyczne – jak opisany powyżej information ratio, ale również poddają analizie czynniki generalnie niemierzalne. Są to m.in. jakość kadry zarządzającej, transparentność instytucji czy jej doświadczenie na rynku funduszy inwestycyjnych. Rating bierze pod uwagę zatem znacznie więcej czynników niż Ranking, jest tym samym oceną znacznie bardziej złożoną i wielowymiarową.

Oceny ratingowe również przyznawane są w skali 1-5, gdzie 5-tka to ocena najwyższa. Generalnie wysokie oceny – czwórki i piątki – przyznawane są produktom z dobrą historią i licznymi przewagami konkurencyjnymi. Na 3 ocenione są fundusze dobre, ale bez wyraźnych atutów w długim terminie. Fundusze na 1 oraz 2 charakteryzują się pewnymi wadami, które ograniczają ich szanse.

W ostatnim czasie metodyka Ratingów została odświeżona. Dokładny opis nowego podejścia został omówiony w artykule „Ratingi w nowej odsłonie”. 

Różnice

Pomimo wyraźnych różnic pomiędzy nimi, Rankingi oraz Ratingi bywają mylone, m.in. przez zbieżność nazw. W tabeli poniżej zawarliśmy czynniki tak wspólne, jak i różnicujące obie oceny:

 

Ranking

Rating

Charakter oceny 

Matematyczny

Matematyczny i jakościowy

Aspekty oceny

Tylko stopy zwrotu

Różne, np. efektywność i powtarzalność
wyników, doświadczenie i transparentność
oceny etc.

Horyzont

Ściśle określony
– np. 1,3,5 lat

Zależny od profilu ryzyka,
preferowany długoterminowy

Częstotliwość

Nowa ocena na koniec każdego miesiąca

Rewizja oceny co kwartał

Forma

Cyfra, comiesięczny raport
„Ranking Funduszy Inwestycyjnych”

Tekst, opisujący charakterystykę funduszu
i dla kogo jest on przeznaczony,
plusy i minusy produktu.

Uwzględnienie
czynników
niestandardowych

„Ślepy”, widzi tylko stopy zwrotu funduszu

Analitycy mogą wziąć pod uwagę
czynniki niestandardowe, także te
nieopisane w metodyce


Jak widać, różnic jest sporo. Sprowadzają się one przede wszystkim do tego, że ocena ratingowa jest bardziej kompleksowa i obejmuje więcej aspektów, tak ilościowych, jak i jakościowych. Ranking zaś interpretuje osiągane wyniki, na tle ponoszonego ryzyka.

Podsumowanie

O tym jak można korzystać z Ratingów Analiz Online napiszemy w kolejnym artykule. Natomiast dedykowane są one przede wszystkim tym inwestorom, którzy chcą dokładniej poznać swoje fundusze, nie zaś tylko pod względem wynikowym. Warto też podkreślić, że Ratingi kładą nacisk na czynniki długoterminowe, więc im dłuższy nasz horyzont, tym bardziej pożyteczna ich rola. Rankingi zaś są odpowiednie dla osób, które chcą analizę maksymalnie uprościć lub po prostu nie interesują ich czynniki inne, niż osiągane wyniki.

Obie miary można naturalnie wykorzystywać wspólnie, o czym pisaliśmy nie raz, np. opisując „Niezwykle prostą metodę wyboru funduszu” . Ważne, że zarówno Rating jak i Ranking dają inwestorom do ręki odpowiednią broń do walki na niełatwym polu bitwy, jakim są rynki finansowe.

Tylko u nas

12.11.2020

Rating czy Ranking? Co różni te oceny?

Źródło: Analizy.pl / Shutterstock.com

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Inwestuj w IKE z kupfundusz.pl
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych październik 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.