Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Temat tygodnia
9 FUND FORUM ANALIZ ONLINE

Doradco, znajdź wspólny język z klientem

Język finansowy często potrafi przytłoczyć odbiorcę, który zamiast zadowolenia odczuwa frustrację i niepewność. O tym jak rozmawiać z klientem, aby konwersacja była przyjemniejsza i skuteczna opowiadał na 9 Fund Forum profesor Jerzy Bralczyk

Krzywa, stopa, portfel, alfa, luzowanie – to słowa, które każdy zna. Jednak kiedy umieścimy je w kontekście rynków finansowych i inwestycji, zaczynają pojawiać się problemy. Często może kończyć się tym, że rozumiemy pojedyncze zwroty, a nawet całe zdania, ale ich sensu – już nie. Wydaje nam się wtedy, że wiemy o co chodzi naszemu doradcy, podczas gdy prawda jest zupełnie inna.  „Pozór zrozumiałości jest wrogiem zrozumienia” – cytując wprost za profesorem. Czy to jednak oznacza, że doradca powinien zupełnie zrezygnować z terminologii finansowej? Naturalnie nie, gdyż świadczy ona o kompetencjach rozmówcy, tak samo jak żargon medyczny na wizycie u lekarza utwierdza nas w przekonaniu, że jesteśmy w dobrych rękach. Zgodnie z poradą prof. Jerzego Bralczyka należy jednak najpierw przekazać daną myśl prostym językiem, a dopiero później nazwać ją precyzyjnym terminem. W odwrotnym wypadku nasz odbiorca może poczuć się urażony, że tłumaczymy mu po kolei wypowiadane pojęcia, z góry zakładając, że ich nie rozumie.

Reklama

Profesor Jerzy Bralczyk przekonywał, że sposobem mówienia często można osiągnąć więcej niż samymi słowami. Dlatego doradca oprócz umiejętności dopasowania produktu do potrzeb klienta stoi przed sporym wyzwaniem oratorskim i poniekąd również aktorskim. Dobrze by bowiem było, aby dostosował swój ton i sposób mówienia do typu rozmówcy. Przykładowo do klienta „nowoczesnego” przemawiać może bardziej precyzyjny i „oszczędny” język, natomiast klient „emocjonalny” potrzebuje bardziej zróżnicowanej intonacji i „bliskości” z doradcą.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

Z porywającego wystąpienia profesora Jerzego Bralczyka płynęły też dwie ogólne wskazówki. Według pierwszej należy mówić ludziom, a nie do ludzi (czytaj: klientowi, nie do klienta). Rada druga brzmi – należy myśleć o tym, o czym się mówi. Wtedy słowa same upodabniają się do tego, o czym myślimy i komunikacja staje się prostsza.

Na koniec warto wspomnieć o ciekawostce, którą zaserwował widowni ekspert języka polskiego. Chodzi o już niefunkcjonujące powiedzenie „brać kogoś na fundusz”. Co ono kiedyś znaczyło? Nic innego, jak kogoś mamić czy oszukiwać. Wyszło ono jednak z użycia, a co najważniejsze, nie miało i tak nic wspólnego z funduszami inwestycyjnymi.

Tylko u nas

19.03.2019

Jerzy Bralczyk stoi na mównicy

Źródło: Analizy Online

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.