Sprzedaż detaliczna w lutym niespodziewanie spadła
W lutym sprzedaż detaliczna w Polsce w cenach stałych spadła o 0,5%. Konsensus zakładał wzrost o 3,3% po 4,8-proc. plusie w styczniu.
W cenach bieżących odnotowano wzrost, ale zaledwie o 0,6% wobec oczekiwanych 5% i 6,1% w styczniu, jak poinformował Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu ze styczniem 2025 r. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 6,0%.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2025 r. była o 3,2% niższa niż w styczniu 2025 r.
– Ups, konsument chyba wylądował. Spore rozczarowanie lutową sprzedażą, która odnotowuje spadek o 3,2% m/m (po odsezonowaniu) – komentują ekonomiści mBanku.
– Należy po prostu zaakceptować proste fakty: 1) sprzedaż jest bardzo zmienna, 2) trzeba to uśredniać, 3) będziemy mieli regularne ups and downs i będą miesięczne radości i smutki, 4) konsumpcja zmierza gdzieś w wartościach dynamicznych do 3% – dodają jednak w kolejnym wpisie na X-ie.
W okresie styczeń-luty 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,0% (wobec wzrostu o 4,6% w analogicznym okresie 2024 r.).
– Auć. Tak, jak styczeń był w sprzedaży detalicznej bardzo dobry, tak luty przyniósł duży krok wstecz (z +4,8 do -0,5% r/r). Hamowanie dotyczyło wszystkich kategorii, ale najmocniej zabolała cofka w sprzedaży samochodów i tąpnięcie w kategorii "pozostałe" – wskazują z kolei analitycy Banku Pekao.
W lutym 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej ogółem: „pozostałe” (o 8,7%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 3,0%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2,2%).
Wzrost sprzedaży wykazały natomiast m.in. podmioty zaklasyfikowane do grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 7,4%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,0%), „meble, rtv, agd.” (o 5,8%) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 5,1%).
Warto zauważyć, że komentarze są o wiele bardziej stonowane niż w październiku ub.r., gdy poznaliśmy dane za wrzesień. Wówczas również mieliśmy do czynienia z niespodziewanym spadkiem, padło m.in. hasło "konsument umarł". W kolejnych miesiącach nastroje uległy jednak zdecydowanej poprawie.
Reklama
W lutym 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 5,2% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem zwiększył się z 8,6% do 9,0%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 24,8% przed rokiem do 28,0%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 24,2% do 19,7%). Niewielki spadek udziału zaobserwowano również w grupie „meble, rtv, agd.” (z 19,0% do 18,8%).
Internetowa sprzedaż w lutym br. spadła o 7,4% w porównaniu do stycznia br. Eksperci Fulfilio, dostawcy usług logistycznych dla e-commerce, zwracają uwagę, że luty to najtrudniejszy miesiąc dla handlu. Z jednej strony jesteśmy już po świątecznym szale zakupów i wyprzedażach, z drugiej jeszcze przed wiosennym ożywieniem. Jednak ponad 5-proc. wzrost w ujęciu rocznym świadczy w opinii tej firmy o stabilnym rozwoju sektora i rosnącym zaufaniu konsumentów do handlu online. W szczególności w lutym wystrzeliła e-sprzedaż pojazdów (+283,6% r/r).
24.03.2025

Źródło: Shutterstock.com / William Potter
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania