Sprzedaż detaliczna we wrześniu nieoczekiwanie spadła. "Konsument umarł"
We wrześniu sprzedaż detaliczna, która miała lekko wzrosnąć, okazała się niższa niż rok temu. I to mimo realnego wzrostu płac.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 r. była niższa niż przed rokiem o 3,0% (wobec spadku o 0,3% we wrześniu 2023 r.), jak podał Główny Urząd Statystyczny. Ekonomiści spodziewali się wzrostu sprzedaży o 2,1% po wzroście o 2,6% w sierpniu.
W cenach bieżących sprzedaż detaliczna we wrześniu spadła rok do roku o 2,2%, a miesiąc do miesiąca o 5,8%. W ciągu trzech kwatałów 2024 roku zwiększyła się o 3,1%.
Przypomnijmy, że wynagrodzenia w przedsiębiorstwach zatrudniających 10 i więcej osób wzrosły rok do roku o 10,3%.
W porównaniu z sierpniem 2024 r. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 5,7%.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 r. była o 6,7% niższa w porównaniu z sierpniem 2024 r.
W okresie styczeń–wrzesień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,6%.
Reklama
We wrześniu 2024 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 12,5%). Zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w następujących grupach: „meble, rtv, agd” (o 8,0%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 7,6%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 4,8%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 2,8%).
– To jest bez dwóch zdań jeden z najgorszych odczytów sprzedaży detalicznej, jakie kiedykolwiek widzieliśmy. sprzedaż spadła we wrześniu br. o 3% r/r, ponad 5 pkt. proc. poniżej konsensusu (!); my spodziewaliśmy się stagnacji w ujęciu miesięcznym poziom sprzedaży tąpnął o 6,7%, co jest wartością niespotykaną poza pierwszymi falami pandemii COVID-19 ani jedna kategoria dóbr nie zaskoczyła nas we wrześniu pozytywnie – napisali ekonomiści Banku Pekao.
– Konsument umarł. Sprzedaż detaliczna we wrześniu fatalna i aż trudno uwierzyć w tak dużą pomyłkę konsensusu prognoz oraz sam wynik. Co tu się podziało? Słabość widać po całej linii. Gdyby nie sprzedaż samochodów, byłby dużo gorzej – oceniają ekonomiści mBanku. – Po słabej dynamice płac RPP zyskuje nowy, poważny argument za cięciami. Silnik konsumpcyjny zatarł się.
We wrześniu 2024 r. w porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 4,9%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się we wrześniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,3% do 8,9%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale
sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,8% przed rokiem do 24,3%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,6% do 18,7%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,3% do 24,6%).
22.10.2024

Źródło: Grand Warszawski/ Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania