Sprzedaż detaliczna w marcu ostro w dół
Główny Urząd Statystyczny podał dane o sprzedaży detalicznej w marcu. Są dużo gorsze od oczekiwanych przez ekonomistów.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 7,3% (wobec wzrostu o 9,6% w marcu 2022 r.). W porównaniu z lutym 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,0%. W okresie styczeń-marzec 2023 r. sprzedaż zmalała r./r. o 3,5% (w 2022 r. wzrost o 9,0%). To informacje opublikowane w poniedziałek rano przez GUS. Są wyraźnie gorsze od prognoz ekonomistów, którzy spodziewali się, że sprzedaż w cenach stałych obniżyła się wobec marca 2022 roku o 5,9%.
– W danych za marzec same minusy. Sprzedaż detaliczna najgorzej: -7,3% r./r., ale słabo też produkcja przemysłowa (-2,9% r./r.) i budowlanka (-1,5% r./r.) – piszą analitycy mBanku.
W marcu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. utrzymał się w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 20,7% wobec wzrostu o 15,5% przed rokiem).
Reklama
Sprzedaż znacznie zmalała również w grupach: „pozostałe” (o 18,5%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 17,8%), „meble, rtv, agd” (o 15,2%).
W grupie „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” notowano spadek taki sam jak przed miesiącem (o 4,6%). Spośród prezentowanych grup wzrost sprzedaży raportowały jedynie podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 1,7%).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2023 r. była o 1,3% niższa w porównaniu z lutym br.
– Poprawa nastrojów konsumentów w ogóle nie przekłada się na odbicie w ich wydatkach. W marcu sprzedaż spadła najszybciej w historii, nie licząc pierwszego lockdownu w 2020. Konsumpcja usług pewnie lepiej, ale nie unikniemy kolejnego minusa na konsumpcji prywatnej w I kw. – komentuje zespół Analiz Pekao.
Słabe dane przełożą się na dynamikę PKB za I kwartał.
W marcu w porównaniu z lutym 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 14,7%). Jednak udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,7% w lutym 2023 r. do 8,6% w marcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,3% przed miesiącem do 25,6%). Wzrost udziału odnotowały natomiast jednostki z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 22,1% do 23,0%) oraz „meble, rtv, agd” (z 17,9% do 18,0%).
24.04.2023

Źródło: Andrii_Yalanskyi/ Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania