KNF publikuje stanowisko w sprawie zachęt
Dokument zawiera listę zasad i wytycznych dotyczących przyjmowania i przekazywania zachęt w obrocie jednostkami funduszy inwestycyjnych. Regulacje są uzupełnieniem przepisów implementujących dyrektywę MiFID II
W piątek 21 grudnia br. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) opublikowała stanowisko w sprawie przyjmowania i przekazywania zachęt w związku ze świadczeniem usług przyjmowania i przekazywania zleceń, których przedmiotem są jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Dokument stanowi uzupełnienie nowych regulacji wdrożonych w związku z implementacją unijnej dyrektywy MiFID II (ustawa dostosowująca polskie przepisy weszła w życie 21 kwietnia br.). Jej celem jest zwiększenie ochrony inwestorów i zwiększenie przejrzystości świadczonych usług i związanych z nimi kosztów.
Reklama
Jak czytamy w stanowisku, celem Komisji jest „wskazanie ogólnych zasad determinujących możliwość przyjmowania lub przekazywania zachęt, ale także wskazanie praktycznych przykładów obrazujących dopuszczalność lub niedopuszczalność przyjmowania lub przekazywania zachęt”.
KNF przypomina, że zachętą jest świadczenie pieniężne lub niepieniężne, mające na celu poprawienie jakości odpowiedniej usługi świadczonej na rzecz klienta. Kwestia jak określić i udokumentować poprawę jakości świadczonych usług budziła sporo kontrowersji. Komisja w szczegółowy sposób określiła jak powinny wyglądać działania w tym zakresie (szczegóły w załączniku).
KNF odniósł się także do tzw. kick-backów, czyli części opłaty stałej za zarzadzanie przekazywanej przez TFI dystrybutorom. Jak podkreślono, opłata za przyjęcie i przekazanie zlecenia, powinna zasadniczo być pobierana bezpośrednio od klienta. Pobieranie zachęt w formie kick-backów jest dopuszczalne, gdy prowadzą one do podnoszenia przez dystrybutora jakości usługi świadczonej na rzecz klienta.
Stanowisko KNF dotyczy podmiotów , o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 poz. 1335 z późn. zm.).
Komisja podkreśliła również, że stanowisko powinno być brane pod uwagę nie tylko podczas przyjmowania i przekazywania zleceń dotyczących jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, ale również w przypadku świadczenia usługi przyjmowania i przekazywania zleceń dotyczących innych instrumentów finansowych oraz w przypadku świadczenia innych usług maklerskich.
21.12.2018

Źródło: jakkapan / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania