Sprzedaż detaliczna w maju wzrosła słabiej niż w kwietniu, ale zgodnie z planem
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,4%, jak podał Główny Urząd Statystyczny. To odczyt zgodny z prognozami ekonomistów.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,4% wobec wzrostu o 7,6% w kwietniu, poinformował GUS. W porównaniu z kwietniem 2025 r. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 3,2%.
– Majowa sprzedaż detaliczna okazała się w zasadzie zgodna z oczekiwaniami rynku. Jednocześnie, patrząc na poniższy indeks, wciąż nie widać specjalnego ożywienia. I tak już od kilku lat... – piszą w komentarzu ekonomiści mBanku.
W okresie styczeń-maj 2025 r. sprzedaż wzrosła o 3,5% w skali roku (wobec wzrostu o 5,5% w analogicznym okresie 2024 r.).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w maju 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 2,9% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku i o 2,0% niższa niż w kwietniu br.
Reklama
Po raz kolejny znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowano w grupach: „meble, rtv, agd.” (o 18,9%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 15,7%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 6,0%).
W grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” zaobserwowano wzrost sprzedaży paliw stałych, ciekłych i gazowych o 4,9% oraz żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 1,5%. Spadek sprzedaży nastąpił natomiast w grupie „pozostałe” (o 10,8%).
– Sprzedaż detaliczna wyhamowała z 7,6 do 4,4% r/r. Najwięcej w tym normalizacji sprzedaży żywności po wielkanocnych fikołkach. Uwagę za to zwracają solidne dynamiki sprzedaży dóbr trwałych. Coś drgnęło w konsumpcji prywatnej, choć nikt na nią w 2025 r. specjalnie nie liczył – oceniają eksperci banku Pekao.
W cenach bieżących sprzedaż wzrosła rok do roku o 4,3%, podczas gdy oczekiwano wzrostu o 4,7%. W stosunku do kwietnia spadek sprzedaży wyniósł w cenach bieżących 3,5%.
W maju 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 6,2% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,6% do 8,8%. Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5% przed rokiem do 23,7%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,4% do 17,3%). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,3% do 19,2%).
24.06.2025

Źródło: A. Aleksandravicius / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania