Sprzedaż w kwietniu wystrzeliła w górę ponad wszelkie oczekiwania
Sprzedaż detaliczna w kwietniu skoczyła ponaddwukrotnie mocniej, niż zakładał konsensus. Po dwóch z rzędu rozczarowujących odczytach sprzedaży detalicznej ekonomiści spodziewali się w kwietniu odbicia do 3,4% wzrostu w cenach stałych.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 7,6%. Ekonomiści spodziewali się wzrostu o 3,4%.
Po znakomitej sprzedaży detalicznej w styczniu, gdy wskaźnik ten wzrósł o 4,8%, ponadtrzykrotnie mocniej, niż oczekiwano, kolejne dwa odczyty za luty i marzec rozczarowały. Oba były na minusie, odpowiednio -0,5% i -0,3% (dynamika rok do roku w cenach stałych) wobec prognoz w wysokości 3,3% oraz 0,3%. W kwietniu ekonomiści zakładali odbicie do 3,4%, zważywszy na przesunięcie sprzedaży wielkanocnej z marca w 2024 roku na kwiecień w br. Rzeczywisty odczyt zaskoczył największych optymistów. To najszybszy wzrost od maja 2022 roku.
– Sprzedaż detaliczna miała w kwietniu być dobra, a wyrwała z butów. Wzrosła bowiem o 7,6% r/r. Część z tego to późna Wielkanoc, ale mocne wyniki zobaczyliśmy też w kategoriach, które normalnie na ten czynnik są niewrażliwe, np. w sprzedaży dóbr trwałych. Przyspieszamy – komentują ekonomiści Pekao.
W porównaniu z marcem 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 6,2%. Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w kwietniu 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 6,4% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku i o 3,5% wyższa niż w marcu br.
W okresie styczeń–kwiecień 2025 r. sprzedaż wzrosła jednak tylko o 3,3% w skali roku wobec wzrostu o 5,0% w analogicznym okresie 2024 r.
W cenach bieżących sprzedaż wzrosła rok do roku o 7,9%, a miesiąc do miesiąca o 6,2%. W ciągu czterech miesięcy roku wzrost wyniósł 4,2%.
Reklama
W kwietniu 2025 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowano w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 14,9%), „meble, rtv, agd” (o 13,2%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 9,7%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 8,4%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 7,5%).
Spadek sprzedaży nastąpił natomiast w grupie „pozostałe” (o 6,0%).
Jeśli chodzi o sprzedaż przez internet, to w kwietniu 2025 r. w cenach bieżących była ona o 7,1% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” był taki sam i wyniósł 8,8%.
Największy wzrost udziału w sprzedaży online odnotowały tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,1% przed rokiem do 25,4%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,3% do 17,3%). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,4% do 19,5%).
26.05.2025

Źródło: Look Studio / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania