Sprzedaż detaliczna w marcu w dół. Znów rozczarowanie
Sprzedaż detaliczna w marcu ponownie rozczarowała. Jak podał GUS, w cenach stałych była niższa niż przed rokiem o 0,3%, podczas gdy oczekiwano wzrostu o tę samą wartość. Wobec lutego odnotowano wzrost nieznacznie niższy od prognozowanego.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 6,1% w marcu 2024 r.). Spodziewano się wzrostu o 0,3% po spadku o 0,5% w lutym.
W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 14,3%.
W okresie styczeń – marzec 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,4% (wobec wzrostu o 5,0% w analogicznym okresie 2024 r.).
– Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec – sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3% r/r. W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku [3,2% w IV kw. '24 – red.] – komentują ekonomiści mBanku.
– Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni – zauważają eksperci ING Banku Śląskiego.
Bardziej optymistyczny pozostaje zespół ekonomistów Banku Pekao.
– Akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi – komentuje. – W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ALE ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych. Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry.
W marcu 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej ogółem: „pozostałe” (o 12,2%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 9,4%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 0,1%).
Wzrost sprzedaży obserwowano natomiast w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 18,4%), „meble, rtv, agd” (o 12,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,7%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,0%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 1,0%).
Reklama
W marcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 13,1% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem zwiększył się z 8,0% do 9,0%.
Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,0% przed rokiem do 27,2%) oraz „meble, rtv, agd.” (odpowiednio z 17,1% do 17,9%).
Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,3% do 19,9%).
23.04.2025

Źródło: Look Studio / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania