Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9
Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

Sprzedaż detaliczna w marcu w dół. Znów rozczarowanie

Sprzedaż detaliczna w marcu ponownie rozczarowała. Jak podał GUS, w cenach stałych była niższa niż przed rokiem o 0,3%, podczas gdy oczekiwano wzrostu o tę samą wartość. Wobec lutego odnotowano wzrost nieznacznie niższy od prognozowanego.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 6,1% w marcu 2024 r.). Spodziewano się wzrostu o 0,3% po spadku o 0,5% w lutym.

W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 14,3%. 

W okresie styczeń – marzec 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,4% (wobec wzrostu o 5,0% w analogicznym okresie 2024 r.).

Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec  sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3% r/r. W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku [3,2% w IV kw. '24 – red.] – komentują ekonomiści mBanku.

Sprzedaż detaliczna marzec 2025

Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni – zauważają eksperci ING Banku Śląskiego.

Bardziej optymistyczny pozostaje zespół ekonomistów Banku Pekao.

Akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi – komentuje. – W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ALE ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych. Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry.

Sprzedaż detaliczna marzec 2025

W marcu 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej ogółem: „pozostałe” (o 12,2%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 9,4%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 0,1%).

Wzrost sprzedaży obserwowano natomiast w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 18,4%), „meble, rtv, agd” (o 12,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,7%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,0%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 1,0%).

Reklama

W marcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 13,1% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem zwiększył się z 8,0% do 9,0%

Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,0% przed rokiem do 27,2%) oraz „meble, rtv, agd.” (odpowiednio z 17,1% do 17,9%). 

Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,3% do 19,9%).

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

Puls rynku

23.04.2025

Sprzedaż detaliczna marzec 2025

Źródło: Look Studio / Shutterstock.com

analizy.pl

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Kupfundusz.pl - ponad 400 funduszy do wyboru
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych wrzesień 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
×

7 października 2025

Fund Forum
2025

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.