Fundusznie opublikowałjeszcze strukturyaktywów9 copyikonaikonacheckrxFill 1filmIconinfografikaIconwywiadIconGroup 2!!whitesvg/lupaWhitewhitesvg/megafonWhiteGroup 3Page 1GroupGrouplocationcheckBigKontaktGroup 4Fill 1Group 2GroupDO GÓRYWfGroup 8iGroup 3rvxGroup 9

Reklama

Amundi Polska TFI zaprasza na Temat Tygodnia:

Tydzień z funduszami mieszanymi

Content 700x200
Content 300x250

Reklama

Notowania - Fundusze Inwestycyjne Otwarte Porównywarka funduszy i ETF-ów

Sprzedaż w styczniu wzrosła ponad oczekiwania

W styczniu konsumenci w Polsce okazali się bardziej skłonni do wydatków, niż posądzali ich o to ekonomiści. Sprzedaż detaliczna wzrosła rok do roku trzykrotnie mocniej, niż pokazywał konsensus.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,8% (wobec wzrostu o 3,2% w styczniu 2024 r.), jak poinformował Główny Urząd Statystyczny. 

W porównaniu z grudniem 2024 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 17,3%, lecz po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2025 r. była o 0,6% wyższa niż miesiąc wcześniej.

Reklama

Ekonomiści oczekiwali wyhamowania wzrostu sprzedaży detalicznej rok do roku w cenach stałych do 1,5% z 1,9% w grudniu, odczyt jest zatem zdecydowanie powyżej prognoz.

– Ale urwał! Sprzedaż detaliczna wzrosła w styczniu o 4,8% r/r, wyraźnie (3 pkt proc.!) powyżej konsensusu. Sporo pozytywnych detali, ale najbardziej może cieszyć odbicie w sprzedaży dóbr trwałychkomentują na X-ie ekonomiści Banku Pekao.

Sprzedaż detaliczna styczeń 2025

Największy wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 21,9%). Znaczny wzrost sprzedaży zaobserwowano również w jednostkach z grup: „meble, rtv, agd.” (o 13,6%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 12,8%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (o 8,8%). 

Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, czyli „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały wzrost o 0,6%.

Zapisz się na Newsletter
Bądźmy w kontakcie! Prosto na Twojego maila będziemy wysyłać skrót najważniejszych informacji ze świata finansów, powiadomienia o nowościach rynkowych, najnowsze oceny i raporty oraz codzienne notowania wybranych przez Ciebie funduszy inwestycyjnych.
Newsletter

W styczniu 2025 r. w porównaniu ze styczniem 2024 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 9,4%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w styczniu 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,8% do 9,1%. 

Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 27,2% przed rokiem do 29,0%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,3% do 19,9%) oraz „meble, rtv, agd.” (z 18,7% do 18,1%).

Styczniowe dane pokazują znaczący wzrost aktywności Polaków w sektorze e-commerce. Co prawda, w ujęciu miesięcznym obserwujemy typowy dla początku roku spadek e-sprzedaży w porównaniu do grudnia, ale to jest naturalne zjawisko po okresie świątecznych zakupów. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku liczba zamówień internetowych zdecydowanie wzrosła, co świadczy o rosnącym zaufaniu Polaków do zakupów online – mówi Dominik Plichta, dyrektor e-commerce w Fulfilio. – Ten wzrost ruchu w e-commerce można przypisać kilku czynnikom. Przede wszystkim, styczniowe wyprzedaże nadal przyciągają uwagę konsumentów, którzy chętnie korzystają z atrakcyjnych ofert. Ponadto, Polacy coraz częściej realizują swoje noworoczne postanowienia poprzez zakupy online, co widać w zwiększonym zainteresowaniu takimi kategoriami, jak książki czy sprzęt sportowy. Warto także podkreślić, że klienci doceniają zakupy zdalne nie tylko ze względu na wygodę, ale także dzięki coraz lepszemu zapleczu logistycznemu. Możemy liczyć na coraz szybszą dostawę paczki – nawet w kilka godzin od złożenia zamówienia, oraz mamy do dyspozycji rozbudowaną sieć punktów odbioru. Finalnie, coraz lepiej zorganizowany ekosystem e-commerce przekłada się na pozytywne doświadczenia i decyzje zakupowe klientów – mówi Dominik Plichta, dyrektor e-commerce w Fulfilio, dostawcy usług logistycznych, specjalizującym się w obsłudze sektora e-commerce i będącym częścią OEX SA.

Puls rynku

24.02.2025

Sprzedaż detaliczna styczeń 2025

Źródło: Minerva Studio/ Shutterstock.com

analizy.pl

Napisz komentarz

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Przejdź do logowania

Wszystkie komentarze (0)

Polecamy

Inwestuj w IKE z kupfundusz.pl
Reklama
Ranking funduszy inwestycyjnych październik 2025
Reklama
Dbamy o twoją prywatność
Strona Analizy.pl używa plików cookies i przetwarza dane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i poprawy jakości świadczonych usług oraz w celach analitycznych, statystycznych i marketingowych. Szanujemy Twoją prywatność, dlatego używamy plików cookies tylko za Twoją zgodą. Wybierz Ustawienia, aby zapoznać się ze szczegółami i zarządzać opcjami. Możesz dostosować swoje preferencje w każdym momencie na stronie Ustawienia prywatności. Aby uzyskać więcej informacji zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.

Rozdzielczość Twojego urządzenia jest zbyt niska.
Obróć ekran lub powiększ okno przeglądarki.