Sprzedaż detaliczna wciąż nie dorównuje wzrostowi płac. Duże rozczarowanie
Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w sierpniu sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła rok do roku o 2,6%. To mniej niż przez ostatnich siedem miesięcy.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,6% (wobec wzrostu o 4,4% w lipcu). Ekonomiści spodziewali się wyhamowania dynamiki, ale nie aż tak mocnego. Konsensus zakładał wzrost w ujęciu rocznym o 3,4%. W porównaniu z lipcem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 1,1%. W okresie styczeń-sierpień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 3,7%.
Reklama
Wzrost konsumpcji nie przystaje do wzrostu wynagrodzeń, który przynajmniej w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 10 osób wciąż jest dwucyfrowy i w sierpniu wyniósł 11,1%.
– Paczka słabych danych z polskiej gospodarki. Do spadku swobodnego budownictwa (-9,6% r/r) już się przyzwyczailiśmy, rozczarowała za to sprzedaż (2,6% r/r). Trzeba po raz kolejny podkreślić, że w Polsce nie ma boomu konsumpcyjnego – napisali analitycy Pekao na platformie X.
W sierpniu 2024 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 15,7%), „pozostałe” (o 13,9%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 11,2%) oraz „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 5,7%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 0,4%.
– Sprzedaż detaliczna w w VIII w górę o 2,6% r/r. Wyraźnie wyhamowała sprzedaż samochodów, ale nadal odpowiadała za ponad połowę wzrostu sprzedaży towarów. Wzrost konsumpcji w 2 poł. 24 będzie niższy niż w 1 poł. 24 z uwagi na wyższą inflację, wolniejszy wzrost nominalnych płac i oszczędności – komentują ekonomości ING Banku Śląskiego.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2024 r. była o 1,9% wyższa w porównaniu z lipcem 2024 r.
W sierpniu 2024 r. w porównaniu z sierpniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 0,7%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się w sierpniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,2% do 8,0%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,1% przed rokiem do 22,3%). Wzrost udziału odnotowano natomiast w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 17,7% do 21,0%) oraz „meble, rtv, agd.” (z 15,7% do 17,2%).
23.09.2024

Źródło: Shutterstock.com / William Potter
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania