NSA: odebranie licencji Trigon TFI było zgodne z prawem
Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną KNF, uchylając tym samym wyrok pierwszej instancji i prawomocnie już orzekając, że odebranie licencji Trigon TFI było zgodne z prawem - donosi "Puls Biznesu".
17 września 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył skargę kasacyjną Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie odebrania licencji i nałożenia kary pieniężnej na Lartiq TFI (obecna nazwa dawnego Trigon TFI) za współpracę z GetBackiem.
Reklama
W listopadzie 2019 r. KNF odebrała Lartiq TFI licencję na prowadzenie działalności i nałożyła karę pieniężną w wysokości 5 mln zł. Jako powód podała szereg naruszeń przy zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi, w tym nieprawidłowe wykonywanie przez Towarzystwo bieżącego nadzoru nad podmiotem, któremu powierzyło zarządzanie portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych. Decyzja KNF miała rygor natychmiastowej wykonalności. W efekcie fundusze zarządzane przez Lartiq TFI trafiły do czterech TFI: Ipopema TFI (30 funduszy), Rockbridge TFI, Skarbiec TFI i AgioFunds TFI.
Lartiq zaskarżył tę decyzję do sądu. W październiku 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję KNF, uznając, że TFI nie ponosi pełnej odpowiedzialności za działania niezależnego podmiotu, jakim był GetBack. Skargę kasacyjną na to rozstrzygnięcie złożyła KNF i NSA właśnie do tej skargi się przychylił, prawomocnie już orzekając, że odebranie licencji TFI było zgodne z prawem.
NSA stwierdził, że TFI ponosi szeroką odpowiedzialność za powierzone podmiotom zewnętrznym czynności, i że KNF miała podstawy prawne do odebrania licencji. Sąd podkreślił, że przepisy unijne i krajowe nakładają na TFI rygorystyczne obowiązki nadzoru nad podmiotami, którym powierzają zarządzanie aktywami.
Decyzja NSA jest prawomocna i może mieć znaczenie precedensowe, wpływając na przyszłe relacje między KNF a podmiotami nadzorowanymi oraz na zakres kontroli sądów administracyjnych nad działaniami organów państwowych. NSA zaznaczył bowiem, że odpowiedzialność prawna za kreowanie polityki nadzorczej spoczywa na państwie, reprezentowanym przez KNF i to nadzorca decyduje, kiedy nieprawidłowości na rynku kapitałowym wymagają jego stanowczej reakcji. Sąd administracyjny nie może tu zastępować KNF i decydować o konieczności eliminowania podmiotów prawa z kręgu nadzoru, gdy dopuszczą się rażących nieprawidłowości. Sąd administracyjny nie kształtuje również polityki państwa w tym zakresie.
Więcej: NSA uchylił wyrok WSA i oddalił skargę ws. Lartiq (poprzednio Trigon)
17.09.2024

Źródło: Konektus Photo / Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania