Sprzedaż detaliczna w lipcu nie tak silna, jak oczekiwano
Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w lipcu sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła w ujęciu rocznym w cenach stałych o 4,4%, tak samo jak w czerwcu. Tymczasem konsensus zakładał wzrost o 5,6%, co byłoby tempem najszybszym od marca.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,4% (wobec spadku o 4,0% w lipcu 2023 r.). Ekonomiści spodziewali się przyspieszenia do 5,6% r/r.
W stosunku do czerwca sprzedaż w cenach stałych wzrosła w lipcu o 1,9%.
W okresie styczeń-lipiec 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 4,9% (wobec spadku o 5,4% w analogicznym okresie 2023 r.).
Reklama
W lipcu 2024 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 30,1%), „pozostałe” (o 18,0%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 11,2%) oraz „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 9,9%).
Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, czyli „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 2,7%.
– Wzrost sprzedaży napędzany jest nadal dynamicznym, choć nieco wolniejszym, realnym wzrostem płac i poprawiającymi się nastrojami konsumentów. Jednocześnie dane (np. o wydatkach kartowych klientów PKO BP) jasno wskazują, że sektory usługowe radzą sobie lepiej niż towarowe (ujęte w statystyce sprzedaży detalicznej) – komentują ekonomiści największego polskiego banku.
W cenach bieżących wzrost sprzedaży wyniósł 5% wobec oczekiwanych 6,3%. W czerwcu było to 4,7%.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2024 r. była o 2,7% niższa w porównaniu z czerwcem 2024 r.
W lipcu 2024 r. w porównaniu z lipcem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 16,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w lipcu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 7,9% do 8,8%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 18,6% przed rokiem do 22,5%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,0% do 17,6%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,8% do 22,7%).
22.08.2024

Źródło: Nata Kotliar/ Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania