Bezrobocie utrzymało się bez zmian, konsumenci wciąż w kiepskich nastrojach
Główny Urząd Statystyczny poinformował, że stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu utrzymała się na niskim poziomie z czerwca. Wskaźniki ufności konsumenckiej natomiast lekko drgnęły w górę, ale wciąż są na głębokim minusie.
W lipcu stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła, podobnie jak w czerwcu 5,0%. Jest to odczyt zgodny z oczekiwaniami ekonomistów.
Reklama
– Stopa bezrobocia w lipcu pozostała na historycznie niskim poziomie 5%. Bezrobocie jest najniższe na tle państw regionu. Według metodologii Eurostatu stopa bezrobocia wyniosła w Polsce 2,7% – to po Malcie drugi najniższy wynik w UE. Średnio w państwach wspólnoty wynosi ona 5,9% – napisali ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego. – Niższa aktywność firm skutkuje jedynie ograniczaniem rekrutacji, ale i tu widać odbicie. Liczba nowych ofert pracy ustabilizowała się na poziomach zbliżonych do tych sprzed roku. W lipcu w urzędach pracy zgłoszono 91 tys. nowych ofert pracy – o 1,5% więcej niż rok temu.
Jak jednak zauważają analitycy mBanku, w danych widać pewne niepokojące sygnały, co nie znaczy, że grozi nam wysokie bezrobocie.
GUS opublikował także m.in. dane o koniunkturze konsumenckiej. Nastroje konsumentów w lipcu poprawiły się, wciąż jednak odczyty są głęboko ujemne. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wyniósł -22,3 i był o 2,6 pkt proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,9 pkt proc. i 3,8 pkt proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,9 pkt proc. i 1,2 pkt proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,3 pkt proc.).
W odniesieniu do sierpnia 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 22,6 pkt proc.
Natomiast Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,4 pkt proc. w stosunku do czerwca i ukształtował się na poziomie -10,5.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (odpowiednio o 2,9 pkt proc. i 1,2 pkt proc.). Wzrost o 0,5 pkt proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie
dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 2,7 pkt proc.).
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 20,3 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
24.08.2023

Źródło: Shutterstock.com
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania