Konsumpcja słabnie. Polacy najbardziej oszczędzają na paliwach
Poznaliśmy kolejne dane z polskiej gospodarki za czerwiec. Kolejne, które okazały się gorsze od prognoz i od odczytów w poprzednich miesięcy. Tym razem zawiodła sprzedaż detaliczna.
Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, w czerwcu sprzedaż detaliczna w cenach stałych była wyższa niż przed rokiem o 3,2% (wobec wzrostu o 8,6% w czerwcu 2021 r.). Ekonomiści spodziewali się średnio wzrostu o 5,7%.
Reklama
W porównaniu z majem 2022 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 1,4%, natomiast w okresie styczeń-czerwiec 2022 r. sprzedaż wzrosła rok do roku o 9,1% (wobec wzrostu o 7,8% w tym samym miesiącu 2021 r.).
W cenach bieżących (ceny stałe plus inflacja) wzrost wyniósł 19,9% wobec oczekiwań na poziomie 21,5%.
– Słabiutkie dane na temat sprzedaży detalicznej. W czerwcu wzrosła o 3,2% r./r., wyraźnie poniżej prognoz (ok. 6% r./r.). Nie ma żadnej okoliczności łagodzącej, w każdej kategorii czerwcowa dynamika była niższa od naszych założeń – komentuje zespół ekonomistów Pekao. – Przez moment wyniki sprzedaży mogą przeszacowywać słabość konsumpcji (YOLO dotyczy generalnie usług czasu wolnego), ale to kwestia paru miesięcy. Dynamiki wszystkich głównych komponentów PKB zmierzają w stronę zera – dodają.
– Na plusie [sprzedaż] ciągle jest wspierana przez napływ uchodźców sprzedaż dóbr podstawowych (żywność, kosmetyki, farmaceutyki, odzież), ale spadające realne dochody podgryzają wydatki konsumentów – zauważa z kolei PKO BP.
W czerwcu 2022 r. konsumenci kupili więcej niż przed rokiem ubrań i obuwia (wzrost w cenach stałych o 13,2%), kosmetyków i leków (10,9%) oraz żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 7,9%), a także grupa zawierająca się w kategorii „pozostałe” (o 11%).
Najgłębszy spadek sprzedaży wykazały podmioty handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 12,6%).
W porównaniu z majem br. odnotowano też spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 3,2%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem zmniejszył się z 8,9% w maju br. do 8,6% w czerwcu br.
Największy spadek udziału sprzedaży internetowej w przychodach odnotowały sklepy tekstylne i obuwnicze (21,7% wobec 22,3%) oraz meble, rtv, agd. (16,4% vs 16,7%). Nieco zyskały natomiast księgarnie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2022 r. była o 2,8% niższa w porównaniu z majem br.
21.07.2022
Źródło: Marian Weyo / Shutterstock.com



Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Przejdź do logowania